Téligumi, hólánc – biztonságunk záloga

Jó téli gumit nem egyszerű venni, hiszen számos tényezőt kell figyelembe vennünk.  Számít az abroncs minősége és az, hogy hol és  milyen körülmények között fogunk közlekedni vele. Egy jó téli gumi akár több évet is elbír, így használt helyett érdemes új téli abroncsokba beruházni.

A téligumi és a hólánc számos európai országban kötelező. Használatuk 7 Celsius fok alatt javasolt, azonban  az őszi hónapokban tapasztalható hőingadozás miatt  nehéz meghatározni, mikor jön el a téligumi felszerelésének ideje. A hajnali és a késő délutáni, esti órákban akár 10 fokkal is hidegebb lehet, mint napközben.

Mitől téli a téligumi?

Az Európai Unió egyértelműen meghatározza a téligumi fogalmát. Eszerint „a téligumi olyan gumi, melynek a profilját, vagy felületének anyagát elsősorban téli körülmények közti autózáshoz fejlesztették ki, és amellyel havas utakon jobb menettulajdonságok érhetőek el.” A gyártók 3 féle téli gumiabroncsot forgalmaznak, ezek jelölését az abroncs oldalán találjuk:

–       M+S jelölésű abroncsok: Nedves, sáros útburkolatokra készült gumiabroncsok, melyek a téli időszakban is használhatóak. Önmagában nem minősül téliguminak, ugyanakkor a legtöbb országban elfogadják téli gumiként.

–       3PMSF: Három csúcsú hegyben található hópehely. Valódi téligumi jelölése. Ezt a jelölést csak azoknál az abroncsoknál szabad használni, amelyek megfelelnek az ENSZ által előírt szigorú feltételeknek. A megfelelés független vizsgálatokkal kell igazolni.

–       4S/AW: négyévszakos gumiabroncsok.

A különböző téligumi fajták között nagy eltérések vannak, és ugyanez igaz a téli körülményekre is. Mégis mi alapján válasszuk ki a számunkra megfelelő téligumit? Milyen szempontokat vegyünk figyelembe?

Segítő kéz 

Minden évben, még a téli szezont megelőzően, olvashatunk olyan tesztekről, amelyek a téli gumiabroncsok minőségéről, menettulajdonságairól szólnak. A legismertebb a német autóklub, az ADAC téligumi tesztje (kisteherautókra és személygépjárművekre tesztelnek). Ezeket a teszteket érdemes nyomon követni, mert nemcsak az aktuális kínálatot ismerhetjük meg, hanem az értékelés szempontjait és a tesztelés módszereit is. Az értékelésnél a következő szempontokat vizsgálják: tapadás száraz úton, tapadás nedves úton, tapadás havon, tapadás jeges úton, zaj, fogyasztás, kopás.

Természetesen nem mindenki teheti meg, hogy a táblázat alapján kiválassza a legjobb értékelést kapott, csúcskategóriás modellt. Ezért érdemes a számunkra elsődleges szempontokra koncentrálni.. Fontos megjegyezni, hogy egy gyengébb értékeléssel rendelkező, de megfelelőre értékelt új gumiabroncs mindig jobb választás, mint egy használt, adott esetben ismeretlen előéletű darab.

Téli abroncsoknál kiemelt fontosságú a profilmélység és az abroncs életkora. Ideális esetben a gumi profilmélysége 8-4 mm és élettartama nem több, mint 10 év. A 10 évnél öregebb abroncsokat akkor is érdemes cserélni, ha látszólag jó a futófelületük, ekkor ugyanis megsokszorozódik a hibalehetőség. Vegyük  figyelembe az alábbi szempontokat is:

  • Mindig megfelelő méretű gumiabroncsot válasszunk! A téli gumiabroncs méretének meg kell egyeznie a nyári abroncséval.
  • Figyeljünk a terhelési indexre!A terhelési index ugyanakkora, de inkább magasabb legyen, mint a nyárigumié. (A terhelési indexet a  LI  felirat jelöli az abroncs oldalán. Ez a szám azt mutatja meg, hány kg-ra terhelhető az abroncs. Pl. egy 150-es indexű gumi 3350 kg-ra terhelhető. Az adatokat táblázatból olvashatjuk ki, például itt: bit.ly/súlyindex )
  • A sebességindex tekintetében választhatjuk az alacsonyabb mutatóval rendelkezőt is, hiszen a téli közlekedési szokások, körülmények ehhez igazodnak. (A sebességindexet egy betű jelöli az abroncs oldalán, és azt a legnagyobb megengedett sebességet mutatja, mellyel futhat a gumi.)

Ezek a jelölések minden gumiabroncson megtalálhatóak egyezményes sorrendben.

  1. Gumi méret pl.: 215/65;
  2. Gumi szerkezete pl.: R;
  3. Abroncs belső átmérője pl.: 17;
  4. Abroncsonkénti terhelhetőség (LI) pl.: 98;
  5. Maximális sebesség kódja pl.: V= 210 km/h

Mi a helyzet a kamionokkal?

A kamionoknál a megfelelő abroncs kiválasztása bonyolultabb folyamat. Itt már nem elég a gumi minőségét és fajtáját számításba venni, mert szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy melyik tengelyre milyen abroncs kell. Más-más mintázatú abroncsot kell szerelni a hajtott, a kormányzott, illetve a teherviselő tengelyre.

  • Kormányzott tengely esetén a dinamikus terhelhetőség és a száraz-nedves úton is kiváló kormányozhatóság a fő szempont. Erre az ‘F’ és ‘Z’ jelű abroncsok a legalkalmasabbak.
  • A hajtott tengely esetében a legnagyobb a tengelyterhelés, a hajtó- és fékezőnyomaték átadása a kulcsszó. Ideális megoldás a ‘D’ jelű, városi használat esetén esetleg a ‘Z’ jelű mintázat.
  • A terhelés és a fokozott csúszásveszély miatt a teherviselő tengelyen a ‘T’ jelű abroncs használandó. Ez az abroncs a másik két tengelyre nem való.

Figyeljünk arra is, hogy kamionok esetén eltérő mintázat szükséges a belföldi áruszállításhoz, illetve a nemzetközi fuvarozáshoz. A legtöbb nagy gyártónak van „regionális”, illetve „távolsági” felhasználásra szánt teherautó abroncsa. A „vegyes” megjelölésű abroncs országúton és terepen egyaránt alkalmazható. Fokozottan sérülésálló abroncsot kell választanunk, ha építkezésen dolgozunk, és mást, ha mezőgazdasági jellegű munkát végzünk. Fokozottan ügyeljünk a gyártók által ajánlott értékek betartására is: mindig a tengelyterhelésnek megfelelő légnyomásérték legyen a gumiban, így elkerülhetőek az alacsony/magas nyomásból eredő meghibásodások, balesetek.


Energiatakarékos abroncsok

A gyártók kínálatában megjelentek az energiatakarékos abroncsok is. Ezeknél lecsökkentették a gördülési ellenállást, tehát könnyebben gurul az autó és a motornak sem kell annyira erőlködnie, hogy az adott sebességet tartsa. Csökken  a jármű  energiafogyasztása, károsanyag-kibocsátása, üzemanyag-fogyasztása. Akár 2-3 literrel is csökkenhet a fogyasztás 100 kilométeren.


Léteznek természetes gumiból készült abroncsok (pl. kaucsuk, 1,2 cisz-poliizopren). Egy abroncs annál jobb minőségű, minél nagyobb felülete készült természetes anyagból. A természetes anyagú gumik ugyan drágábbak, de sokkal kopásállóbbak és a gördülési ellenállásuk is kedvezőbb. A gördülési ellenállásnak a fogyasztásban van szerepe. A nagyobb  ellenállás magasabb fogyasztást eredményez.

Új abroncs vásárlásakor számításba vehetjük a futózott abroncsokat is. A nagy abroncsgyárak állítanak elő hideg- és melegfutózott termékeket, melynek oka részben a környezettudatosság, részben a gazdaságosság. Az újrafutózás során az elkopott guminak lecserélik a futófelületét (a szövetváza megmarad). Ezzel megnövelhető az abroncsok élettartama. Azonban az újrafutózást csak akkor lehet alkalmazni, ha az abroncs többi része sérülésmentes. A melegen futózás drága és minőségi eljárás, az így futózott gumikkal akár 300 ezer kilométert is gurulhatunk. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden abroncs újrafutózható.

Nem csak a gumi számít

A megfelelő gumiabroncs kiválasztáshoz vegyük számba, hogy milyen körülmények között használjuk az autót. Országúton, földúton vagy városban? Igyekezzünk ezek figyelembevételével megválasztani az abroncsot. Például, ha olyan vidéken használjuk a gépjárművet, ahol hosszan tartó, kemény tél van, akkor 3PMSF gumit javasolt választani. Ezeknek az abroncsoknak a legpontosabb a kormányozhatósága. Ha inkább enyhébb, saras, latyakos vidéken közlekedünk, az M+S abroncs lehet a megfelelő választás. Aki jellemzően enyhe, ugyanakkor változatos téli körülmények között autózik, válasszon négyévszakos abroncsot, ami alkalmazkodik a változatos, nem szélsőséges időjárási körülményekhez.

Hólánc – mikor, hogyan?

 A hólánc nemcsak kötelező eszköz, hanem szükséges is, ugyanis jeges-havas hegyvidéki utakon lehetetlen enélkül közlekedni. A láncot  vásárlás után  próbáljuk fel a gépjármű kerekére, hogy megbizonyosodjunk róla, megfelelő méretű-e.  Hólánc és hólánc között is van különbség! Péládul a trapéz és rombuszmintás láncok jobb kormányozhatóságot biztosítanak, mint a létrás láncok.


TIPP: 

–       Felszerelést követően a hóláncot néhány méter megtétele után ellenőrizni kell.

–       Legfeljebb 50 km/h sebességgel közlekedjünk!

–       Száraz, hómentes aszfalton huzamosabb ideig ne használjuk a hóláncot!


Indulás- és haladássegítők

Az indulás- és haladássegítő láncok vagy hevderek a hajtott kerekekre kell felszerelni. Előnyük, hogy könnyen és gyorsan felszerelhetők, és olyan esetben ideálisak, ha csak pár méter kritikus útszakasszal találkozunk. Akkor is hasznos lehet, ha a hólánc használata nem indokolt, nem is kötelező, de a biztonságos áthaladáshoz szükség van némi segítségre. Fontos kiemelni, hogy az indulás- és haladássegítők hólánc helyett nem alkalmazhatóak!

Tipp: A téli időszakban igyekezzünk a megváltozott körülményekhez a lehető legjobban alkalmazkodni. Legyünk előrelátók, ne kockáztassunk! Hosszútávon kevesebb terhet jelent a gépjármű megfelelő abronccsal való felszerelése, mint az annak hiányából eredő problémák orvoslása.

Európai országokra érvényes téli felszerelés előírások: http://fuvarlevel.hu/teligumi/

Lévai-Lőtte Anett

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Ezek is érdekelhetik: