A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tippek, hogyan válasszuk ki az ideális sofőrt

Manapság már annak is örülünk, ha a munkaerőhiány ellenére találunk sofőrt. De hogy még rátermett és megbízható is legyen, na, ezt kiszűrni nehéz feladat. A szakmai képességeket könnyű lemérni, de sokkal fontosabb azt kideríteni, hogy milyen ember, tudunk-e vele együtt dolgozni. Hogyan tudunk erre rájönni? Ehhez adunk néhány tanácsot Nyíri Andrea, HR-szakértő segítségével.

Fuvarozóként az egyik legnagyobb kihívás, hogy egyáltalán találjunk valakit, aki elvégzi a munkát. Ehhez először is megfelelő álláshirdetéseket kell feladnunk, ami vonzóvá teszi a vállalkozásunkat.

– Beszélgessünk el a legjobb dolgozóinkkal, hogy miért szeretnek nálunk dolgozni, és ezeket is írjuk bele a hirdetésbe! Érdemes lefényképezni az eszközparkunkat, és ezt is megjelentetni. Ma jobbára a közösségi médiában lehet embert találni, az állásportálok segítségével nem igazán. És mivel a dolgozók egymásnak adják a véleményt, úgy fogalmazzuk meg a hirdetésünket is, hogy hitelesek legyünk – javasolja Nyíri Andrea HR szakértő.

Szerinte a legfontosabb eldönteni, kit keresünk. Olyan sofőrt például, aki bírja a munkával járó monotonitást, vagy olyat, aki szervezni is tud. Ez nagyon nem mindegy, mert más-más képességek kellenek az egyikhez, mint a másikhoz. Általánosságban persze igaz, hogy ehhez a munkához elengedhetetlen, hogy a dolgozó nyugodt és rugalmas legyen, alkalmazkodni tudjon a változó körülményekhez. Fontos a monotóniatűrés, a jó tájékozódó képesség, az empátia, a hűség. Egy sofőr mindennapi munkáját megkönnyíti egy idegen nyelv ismerete, illetve ha jó a problémamegoldó képessége. És persze fontos az elméleti, gyakorlati, technikai tudás. Hogy be tud-e tolatni a pótkocsival, ki tud-e cserélni egy égőt, kutyafejet vagy légkábelt. Tisztában van-e a rakodás szabályaival, ellenőrizni tudja-e, hogy az árut szakszerűen kötötték-e le. Tudnia kell, hogy a különböző országokban hogyan viselkedjen, milyen dokumentumok legyenek nála.

A személyiségre figyeljünk

Pámer Róbert, az Eurocamion Transport Kft. ügyvezetője szerint egy sofőr kiválasztásánál a szakmai képességeket könnyű szűrni, sokkal nehezebb a személyiség jegyeket. – Ebben az iparágban nem egy helyen vagyunk a dolgozóval. A sofőr néhány ezer kilométerre van a főnökétől, és egyedül kell megoldania a feladatokat. Maximálisan meg kell bízni benne. Ezért kritikus, hogy milyen jelöltet veszünk fel. Úgy kell vele együtt dolgozni, hogy nem ülünk egymás mellett, nem tudunk a szemébe nézni a munka során – fogalmaz. Mint mondja, nagyon nehéz a felvétel során kideríteni, hogy az illető valójában milyen ember, hogyan lehet vele együtt dolgozni. Erre nincsenek általános eszközök. Pámer Róbert szerint beszélgetni kell velük mindenről és ebből levonni a következtetéseket. Teljesen más ez, mint egy hagyományos állásinterjú. Figyelni kell a testbeszédre is, hogy miként reagál bizonyos kérdésekre. – Ha például a beszélgetés során leírunk neki egy megoldandó helyzetet, akkor a reakcióiból, a válaszából kiderül, hogy megijed-e, vagy tudja kezelni. Ezt azért kell tudni, mert ebben a szakmában nagyon fontos az önállóság – magyarázza az ügyvezető.

Úgy véli, a korrekt emberekkel jól együtt lehet dolgozni. Aki viszont nem elég önálló, nem egyenes, óriási problémát jelenthet egy vállalkozásnak. Neki is sokan okoztak már csalódást, de most minden sofőrjével maximálisan elégedett. Mint mondja, sajnos nehéz jó sofőrt találni, még akkor is, ha elég magas fizetést kapnak. Nem vonzó igazán ez a szakma, mert nem könnyű sem fizikailag, sem lelkileg, hiszen sokat kell távol lenni a családtól.

Nem biztos, hogy az irodában kell megtartani az interjút

Ha a jelentkezőnek van egy ajánlása az előző munkahelyéről, az már egy jó pont. A HR-szakértő szerint, ha van rá lehetőség, akkor a kiválasztásnál ketten is legyenek jelen a cég részéről, mert több szem többet lát. Nyugodtan feltehetünk olyan általános interjú kérdéseket is a jelöltnek, mint hogy miért hagyta ott az előző munkahelyét, vagy mit szeretett benne. Az interjú azonban nem kihallgatás, hanem beszélgetés. Tegyünk fel kifejtendő kérdéseket is, és néha maradjunk csendben, hogy a pályázó is jobban kifejthesse a mondanivalóját. Így még alaposabban megismerhetjük a gondolkodásmódját. Próbáljunk tehát rövid szüneteket tartani, mielőtt feltennénk a további kérdéseket, hagyjunk időt a jelöltnek, hogy ő törje meg a csendet. Ellenőrizzük, képes-e kreatívan gondolkodni és megoldásokat találni valódi problémákra. Mutassunk be neki egy helyzetet, és kérjük meg, hogy álljon elő egy megoldási javaslattal.

– Ne legyen az állásinterjú nagyon tudományos! Nem szükséges egy irodában ülni, körbejárhatjuk a telephelyet is, miközben közvetlenebbül beszélgethetünk. Megkérdezhetjük, mi volt a legnagyobb nehézsége eddig, amit meg kellett oldania. Tervezni szeret-e, vagy inkább beleveti magát a munkába. A sztorik, történetek által sokkal többet megtudhatunk egy jelölt személyiségéről. Így tudni fogjuk például, hogy ha felhívjuk az éjszaka közepén, akkor menni fog-e dolgozni, vagy nem – mondja Nyíri Andrea.

Adjunk esélyt a más szakmából érkező kezdőknek is!

Nyíri Andrea több olyan informatikusról tud, aki buszvezetőnek, kamionosnak állt, mert nagyon élvezi, hogy miközben nyomja a gázt, kedvére gondolkodhat. Ezért szerinte ne vessünk el rögtön egy olyan jelöltet, aki a korábbi pályáját szeretné otthagyni, és eddig sose volt sofőr. Érdemes esélyt adni neki ahelyett, hogy egy kiégett embert vennénk fel. – Sokszor a biztosra megyünk, mert akkor az illetőt már nem kell betanítani. Pedig lehet, hogy ez a kezdő is egy talpraesett figura. Persze a kiválasztás azon is múlik, hogy a HR-es vagy a cégvezető mennyire bevállalós és bátor, mer-e új lapot húzni – mondja a szakértő.

—————————————————————————————————————————————————————-

Milyen a jó sofőr?

  • Precíz – – ahhoz, hogy egy szállítmány pontosan célba érjen, figyelni kell például a pihenőidők megfelelő elosztására, a lerakodáshoz szükséges idő betartására, hogy a szükséges papírok kéznél legyenek.
  • Tud egyedül dolgozni, meg tudja oldani a váratlan problémákat.
  • Jól kommunikál – időt lehet nyerni, ha a megrendelővel, az átvevő cég telephelyével és a saját fuvarszervezőkkel is hatékonyan kommunikál.
  • Folyamatosan képzi magát.
  • Van egy kis mechanikai érzéke – nem árt, ha a kisebb meghibásodásokat maga is tudja kezelni, és felismeri a komolyabb problémákat, amivel már szerelőhöz kell fordulni.
  • Kezelni tudja a stresszt – higgadtan, könnyen, gyorsan talál megoldásokat egy-egy helyzetre.
  • Van állóképessége – egy több száz kilométeres távot levezetni pszichésen és fizikailag is megterhelő.
  • Felkészült, tud koncentrálni – a rutin mellett a megfelelő hozzáállás elengedhetetlen.

—————————————————————————————————————————————————————-

Olvassunk a jelekből! 

A beszélgetés során figyeljünk a jelölt testbeszédére, testtartására, arckifejezésére. Miért fontos ez? Ha beszélünk valakivel, akkor az igyekszik magáról kedvező képet kialakítani. A testbeszéd viszont ösztönös. Kiderül belőle, hogy milyennek tartja magát az illető, milyen a karaktere, személyisége. Ha valaki a testbeszédét tudatosan próbálja irányítani, egy idő után nem lesz önazonos, és ezt észrevesszük. Nem tudjuk pontosan, mi nem stimmel vele, de a jelekből levesszük, hogy nem azt mutatja, amilyen valójában. Aki önazonos, az általában érzelemteljes, szenvedélyes egy beszélgetés során. Aki lódít, azt főként az arckifejezései, gesztusai és a hangja árulja el.

—————————————————————————————————————————————————————-

Szilágyi Katalin

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu