Pontosan kinek és milyen viszonylatban kell Smart 2-es típusú tachográfra cserélnie meglévő készülékét? Az Európai Unió mobilitási bizottságához fordultunk kérdésünkkel, akik tisztázták a dolgot.
Csak az unióban regisztrált járműveken, unión belüli fuvaroknál kötelező a csere!
Az állásfoglalásban egyértelműen leírják, hogy 2024 év végéig csak azokban a járművekben kell lecserélni az analóg vagy digitális nem intelligens tachográfot, amelyeket
- az EU-ban vettek nyilvántartásba és
- amelyek más uniós országokba közlekednek, mint ahol a regisztrálták azokat (azaz nemzetközi fuvart végeznek).
A négy kivétel: itt is Smart 2-es a kötelező!
Az Egyesült Királyság, Svájc, Liechenstein és Norvégia nem az EU tagjai. Ezen országokba tartó fuvaroknál kereskedelmi egyezmények írják elő, a Smart 2-es tachográfra váltást. A csere időpontja a régi típusú digitális és analóg készüléket használó nemzetközis járműveknél 2024. december 31.
A 3. országos fuvarok az AETR hatálya alá tartoznak: ott elég a digitális menetíró!
Válaszában az EU külön hangsúlyozta, hogy az EU-n kívüli országokba tartó fuvarfeladatok továbbra is az AETR hatálya alá esnek, és mentesülnek a Smart 2-es típusú tachográfok beszerelése alól. Fontos tudni, hogy ezekbe az országokba sem utazhatunk már korongos menetíróval, hanem kötelező digitális menetíróval (de nem Smart 2-sel) felszerelni a járműveket. Kizárólag egy magyar-szerb viszonylatban használt nyergesnél, tehát nincs szükség a meglévő Smart 1-es készülék további okosítására.
2025. augusztus 18. a végső határidő
Az állásfoglalásban egyértelműsítik, hogy az uniós jogszabály célja az intelligens tachográf 2-es verziójára való fokozatos átállás elősegítése az EU-ban. Az átállás következő lépéseként, a SMART 1 tachográfokat használó nemzetközi fuvarozóknak 2025. augusztus 18-ig kell új, intelligens tachográfra váltani.
Vonatkozó jogszabály: 165/2014/EU rendelet 3. cikkének (4a).
Sebestyén Szabolcs