Több európai városban változtak a környezetvédelmi zónák határai, illetve a behajtási feltételek.
A környezet és a városlakók érdekében több európai városban vezettek be alacsony kibocsátású zónákat (Low Emission Zone –LEZ). A zónák kialakítása igazi sikertörténet, a korlátozások nyomán csökkent a levegő szennyezettsége. Az eredményeken felbuzdulva néhány város továbblépett, és növelte zónája határát, szigorította a behajtás feltételeit. Lássuk a részleteket!
Németország
Németország 82 városban van környezetvédelmi zóna, németül „Umweltzone”. Ez a motorok kivételével minden járműre vonatkozik. A zónákba csak matricával hajhatunk be. A legtöbb helyen ehhez zöld matrica kell, de a városok előírhatnak szigorúbb feltételt is.
—————————————————————————————————————————————————————-
Német környezetvédelmi matrica
A matricát a behajtás előtt kell beszerezni. A legegyszerűbb, és legolcsóbb az adott város, LEZ-hatóságának irodájában megvenni 5 euróért. Az interneten is beszerezhető, igaz különböző árakon:
- Berlin város hivatalos oldala :bit.ly/BerliniLEZMatrica – 6 euró
- TÜV-NORD: bit.ly/TüvNordLEZMatrica – 17,50 euró (külföldre)
—————————————————————————————————————————————————————-
Stuttgart – januártól csak az Euro 5-ös dízelek mehetnek be, éles a szmogriadó rendszer
Baden-Würtenberg fővárosába 2019. január 1-jétől csak a legalább Euro 5-ös dízel, vagy az Euro 1-es benzines járművek hajthatnak be. Ez azt jelenti, hogy a zöld matricás járművek is csak akkor mehetnek be, ha teljesítik az Euro 5 szabványt.
Stuttgart (Forrás: urbanacessregulations)
Stuttgartban a “városi szmogriadó terv” október 15-e és április 15-e között van érvényben. Ha legalább két egymást követő napon a szálló por mennyisége az egészségügyi határérték fölé kerül, akkor elrendelik a szmogriadót. Ekkor felkérik az elhalasztható szállítást végzőket, hogy ne használják teherautóikat. Büntetési tételekről nincs szó, de a kérés, a „legnagyobb nyomatékkal” hangzik el.
Berlin – küszöbön az Euro 6-os dízel 8 forgalmas utcában
A berlini szenátus elfogadta, hogy csak Euro 6-os dízel járművekkel lehessen behajtani a a város 8 forgalmas utcájába.
Ezek az utcák:
- Alt-Moabit Gotzkowkystraße-tól Beusselstraße-ig
- Brückenstraße (Köpenicker és Holzmarkstraße között)
- Friedrichstraße (Mittelstraße és Dorotheenstraße között)
- Hermannstraße (Silbersteinstraße-tól Emser Straße-ig)
- Leipziger Straße (Charlottenstraße-tól Leipziger Platz -ig)
- Reinhardstraße (Charitéstraße-tól Kapelle-Ufer-ig)
- Silbersteinstraße (Hermannstraße-tól Karl-Marx-Straße-ig)
- Stromstraße (Bugenhagenstraße és Turmstraße között)
A hatálybalépés pontos ideje nem ismert, de valószínűleg még ebben az évben érvénybe lép a korlátozás. A benzines gépjárművekre továbbra is az Euró 1 a határ.
A berlini környezetvédelmi zóna (Forrás: urbanacessregulations)
Olaszország
Október 1-től aktiv az észak-olasz szmogriadó rendszer
Négy észak-olasz régióban a 30.000 lakosnál nagyobb városokban ún. téli, alacsony kibocsátású zóna van érvényben:
- Emilia-Romagna,
- Lombardia,
- Piemont,
- Veneto.
Az érintett tartományok városaiba télen legalább Euro 4-es dízelmotorú gépjárművekkel lehet csak behajtani. 2020.10.01-után az elvárás az Euro 5-ös besorolás lesz.
Azonban, ha október eleje és március vége között a négy régió valamely városában négy egymást követő napon túllépi a szállópor mennyisége az egészségügyi határértéket, akkor elrendelik a szmogriadót ( Emilia- Romagnában 3 nap után). Az utakon ilyenkor reggel 8:30 és 19:00 óra között csak az
- Euro 1-es benzin
- Euro 5-ös dízel
vagy ennél jobb besorolású járművek közlekedhetnek. Aki ennek nem felel meg, az 75-450 euró büntetésre számíthat.
Milánó – októbertől a dízel teherautókra a C zónában Euro5 az elvárás
Januártól Milánóban bővítették a környezetvédelmi zónát. A belvárost lefedő C zóna mellett megjelent szinte az egész várost magába foglaló B zóna is. A C zónába pedig október 1-jétől már csak a legalább Euro 5-ös dízel teherautók hajthatnak be.
Milánó – B zóna (piros), C zóna (zöld) Zóna tábla
(Forrás: urbanacessregulations)
B zóna
A “B” zóna területére azok a teherautók hajthatnak be, amelyek
- hossza nem haladja meg a 12 m-t és
- környezetvédelmi besorolásuk legalább
- Euro 4, dízeleknél (2020.10.01-től Euro 5, 2024.10.01-től Euro 6) vagy
- Euro 1, benzineseknél (2024.10.01-től Euro 3)
A behajtáshoz regisztráció is kell. A regisztráció fél évig érvényes, különleges esetben egy évig. További információ: bit.ly/MilanoRegisztrációAreaB.
Franciaország
Strasbourg – szigorítás
A város központjába eddig a 7,5 tonnánál könnyebb teherautók Crit’ Air4-es környezetvédelmi tanúsítvánnyal hajthattak be. Október 1-jétől ezt a feltételt Crit’ Air3-asra szigorították.
A Crit’ Air matricát a bit.ly/PárizsiMatrica oldalon igényelhetjük. Ára 3,11 euró+ 4,41 euró postaköltség.
A szállításra reggel 6 és délelőtt fél 11 között van lehetőség. Az elektromos és gázüzemű teherautók egy órával tovább maradhatnak az övezetben, fél 12-ig.
Svédország
Svédország 8 városában van a teherautókra vonatkozó környezetvédelmi zóna. Ezekbe csak a 8 évnél fiatalabb, legalább Euro 5-ös dízelmotorral rendelkező teherautók hajthatnak be. Ez is csak 2022. július 1-ig lesz így, mert akkortól a követelmény Euro 6-ra emelkedik. Az érintett városok: Göteborg, Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Stockholm, Umea, Uppsala.
- január 1-től a svéd önkormányzatoknak joguk lesz további zónákat létrehozni:
- 2-es LEZ-zóna: ahol korlátozhatják a teherautók mellett a 3,5 tonnánál könnyebb furgonokat is.
- 3-as LEZ-zóna: ahol csak elektromos, üzemanyagcellás, vagy gázüzemű járművek közlekedhetnek.
Stockholmi környezetvédelmi zóna: 2020. január 15-től minden gépjárműre
Stockholm – 1. LEZ-zóna
(Forrás: urbanacessregulations)
Stockholm városa a lehetőséggel élve az Óvároshoz vezető „főutcáján”, a Hornsgatan-on 2020. január 15- től bevezeti a 2-es típusú zónát. Azaz itt minden járműre vonatkozni fog a tilalom.
Hornsgatan – 2. LEZ –zóna 2. LEZ- Tábla
(Forrás: urbanacessregulations)
3,5 t felett behajtási engedély kell
A városba engedéllyel hajhatnak be azok a teherautók, amelyek
- 12 méternél hosszabbak, vagy
- 3,5 méternél magasabbak, vagy
- 3,5 t-nál nehezebbek.
A teherautók csak az erre a célra kijelölt (nagy teherbírású) utakon közlekedhetnek!
Az engedélyeket a behajtás előtt legalább 1 héttel kell megkérni: bit.ly/StockholmTeherautóEngedély.
Dugódíj
A fekete vonalon belül van dugódíj, a piros pöttyök az érzékelő kapukat mutatják
(Forrás: urbanacessregulations)
Stockholmban a térképen fekete vonallal jelölt részen belül reggel fél hét és este fél hét között dugódíjat kell fizetni. Ennek összege a napszaktól függően 11-35, max. napi 105 SEK (kb. 3210 Ft). A díjat az EPASS24 rendszeren keresztül kell megfizetni, melyhez a www. epass24.com oldalon kell regisztrálni.
Őri András
Forrás: urbanacessregulation, transportstyrelsen, tillstand.stockholm, visitstockholm