A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Több európai városban változnak a behajtási szabályok

Több európai városban változtak a környezetvédelmi zónák határai, illetve a behajtási feltételek. 

A környezet és a városlakók érdekében több európai városban vezettek be alacsony kibocsátású zónákat (Low Emission Zone –LEZ). A zónák kialakítása igazi sikertörténet, a korlátozások nyomán csökkent a levegő szennyezettsége. Az eredményeken felbuzdulva  néhány város továbblépett, és növelte zónája határát, szigorította a behajtás feltételeit. Lássuk a részleteket!

Németország

Németország 82 városban van környezetvédelmi zóna, németül „Umweltzone”. Ez a motorok kivételével minden járműre vonatkozik. A zónákba csak matricával hajhatunk be. A legtöbb helyen ehhez zöld matrica kell, de a városok előírhatnak szigorúbb feltételt is. 

—————————————————————————————————————————————————————-

Német környezetvédelmi matrica

A matricát a behajtás előtt kell beszerezni. A legegyszerűbb, és legolcsóbb az adott város, LEZ-hatóságának irodájában megvenni 5 euróért. Az interneten is beszerezhető, igaz különböző árakon: 

—————————————————————————————————————————————————————-

Stuttgart – januártól csak az Euro 5-ös dízelek mehetnek be, éles a szmogriadó rendszer 

Baden-Würtenberg fővárosába 2019. január 1-jétől csak a legalább Euro 5-ös dízel, vagy az Euro 1-es benzines járművek hajthatnak be. Ez azt jelenti, hogy a zöld matricás járművek is csak akkor mehetnek be, ha teljesítik az Euro 5 szabványt.

Stuttgart (Forrás: urbanacessregulations)

Stuttgartban a “városi szmogriadó terv” október 15-e és április 15-e között van érvényben. Ha legalább két egymást követő napon a szálló por mennyisége az egészségügyi határérték fölé kerül, akkor elrendelik a szmogriadót. Ekkor felkérik az elhalasztható szállítást végzőket, hogy ne használják teherautóikat. Büntetési tételekről nincs szó, de a kérés, a „legnagyobb nyomatékkal” hangzik el.

Berlin – küszöbön az Euro 6-os dízel 8  forgalmas utcában

A berlini szenátus elfogadta, hogy csak Euro 6-os dízel járművekkel lehessen behajtani a a város 8 forgalmas  utcájába. 

Ezek az utcák:

  • Alt-Moabit Gotzkowkystraße-tól Beusselstraße-ig
  • Brückenstraße (Köpenicker és Holzmarkstraße között)
  • Friedrichstraße (Mittelstraße és Dorotheenstraße között)
  • Hermannstraße (Silbersteinstraße-tól Emser Straße-ig)
  • Leipziger Straße (Charlottenstraße-tól Leipziger Platz -ig)
  • Reinhardstraße (Charitéstraße-tól Kapelle-Ufer-ig)
  • Silbersteinstraße (Hermannstraße-tól Karl-Marx-Straße-ig)
  • Stromstraße (Bugenhagenstraße és Turmstraße között)

A hatálybalépés pontos ideje  nem ismert, de valószínűleg még ebben az évben érvénybe lép a korlátozás.  A benzines gépjárművekre továbbra is az Euró 1 a határ.

A berlini környezetvédelmi zóna (Forrás: urbanacessregulations)

Olaszország

Október 1-től aktiv az észak-olasz szmogriadó rendszer 

Négy észak-olasz régióban  a 30.000 lakosnál nagyobb városokban ún. téli, alacsony kibocsátású  zóna van érvényben: 

  • Emilia-Romagna,
  • Lombardia,
  • Piemont,
  • Veneto.

Az érintett tartományok városaiba télen legalább Euro 4-es dízelmotorú gépjárművekkel lehet csak behajtani. 2020.10.01-után az elvárás az Euro 5-ös besorolás lesz.

Azonban, ha október eleje és március vége között a négy régió valamely városában négy egymást követő napon túllépi a szállópor mennyisége az egészségügyi határértéket,  akkor elrendelik a szmogriadót  ( Emilia- Romagnában 3 nap után).  Az utakon ilyenkor reggel 8:30 és 19:00 óra között csak az

  • Euro 1-es benzin
  • Euro 5-ös dízel

vagy ennél jobb besorolású járművek közlekedhetnek. Aki ennek nem felel meg, az 75-450 euró büntetésre számíthat.

Milánó – októbertől a dízel teherautókra a C zónában Euro5 az elvárás 

Januártól Milánóban bővítették a környezetvédelmi zónát. A belvárost lefedő C zóna mellett megjelent szinte az egész várost magába foglaló B zóna is. A C zónába pedig október 1-jétől már csak a legalább Euro 5-ös dízel teherautók hajthatnak be.                                  

Milánó – B zóna (piros), C zóna (zöld) Zóna tábla

(Forrás: urbanacessregulations)

B zóna

A “B” zóna területére azok a teherautók hajthatnak be, amelyek

  • hossza nem haladja meg a 12 m-t és
  • környezetvédelmi besorolásuk legalább
    • Euro 4, dízeleknél (2020.10.01-től Euro 5, 2024.10.01-től Euro 6) vagy
    • Euro 1, benzineseknél (2024.10.01-től Euro 3)

A behajtáshoz regisztráció is kell. A regisztráció fél évig érvényes, különleges esetben egy évig. További információ: bit.ly/MilanoRegisztrációAreaB

Franciaország

Strasbourg – szigorítás

A város központjába eddig a 7,5 tonnánál könnyebb teherautók Crit’ Air4-es környezetvédelmi tanúsítvánnyal hajthattak be.  Október 1-jétől ezt a feltételt Crit’ Air3-asra szigorították. 

A Crit’ Air matricát a bit.ly/PárizsiMatrica oldalon igényelhetjük. Ára 3,11 euró+ 4,41 euró postaköltség. 

A szállításra reggel 6 és délelőtt fél 11 között van lehetőség. Az elektromos és gázüzemű teherautók egy órával tovább maradhatnak az övezetben, fél 12-ig. 

Svédország

Svédország 8 városában van a teherautókra vonatkozó környezetvédelmi zóna. Ezekbe csak a 8 évnél fiatalabb, legalább Euro 5-ös dízelmotorral rendelkező teherautók hajthatnak be. Ez is csak 2022. július 1-ig lesz így, mert akkortól a követelmény Euro 6-ra emelkedik. Az érintett városok: Göteborg, Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Stockholm, Umea, Uppsala.

  1. január 1-től a svéd önkormányzatoknak joguk lesz további zónákat létrehozni:
  • 2-es LEZ-zóna:  ahol korlátozhatják a teherautók mellett a 3,5 tonnánál könnyebb furgonokat is.
  • 3-as LEZ-zóna: ahol csak elektromos, üzemanyagcellás, vagy gázüzemű járművek közlekedhetnek. 

 

Stockholmi környezetvédelmi zóna: 2020. január 15-től minden gépjárműre

Stockholm – 1. LEZ-zóna

(Forrás: urbanacessregulations)

Stockholm városa a lehetőséggel élve  az Óvároshoz vezető „főutcáján”, a Hornsgatan-on 2020. január 15- től bevezeti a 2-es típusú zónát. Azaz itt minden járműre vonatkozni fog a tilalom. 

Hornsgatan – 2. LEZ –zóna 2. LEZ- Tábla

(Forrás: urbanacessregulations)

3,5 t felett behajtási engedély kell 

A városba engedéllyel hajhatnak be  azok a teherautók, amelyek

  • 12 méternél hosszabbak, vagy 
  • 3,5 méternél magasabbak, vagy 
  • 3,5 t-nál nehezebbek. 

A teherautók csak az erre a célra kijelölt (nagy teherbírású) utakon közlekedhetnek! 

Az engedélyeket a behajtás előtt legalább 1 héttel kell megkérni: bit.ly/StockholmTeherautóEngedély

Dugódíj 

A fekete vonalon belül van dugódíj, a piros pöttyök az érzékelő kapukat mutatják

(Forrás: urbanacessregulations)

Stockholmban a térképen fekete vonallal jelölt részen belül reggel fél hét és este fél hét között dugódíjat kell fizetni. Ennek összege a napszaktól függően 11-35, max. napi 105 SEK (kb. 3210 Ft). A díjat az EPASS24 rendszeren keresztül kell megfizetni, melyhez a www. epass24.com oldalon kell regisztrálni.

Őri András 

Forrás: urbanacessregulation, transportstyrelsen, tillstand.stockholm, visitstockholm

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu