A japán gépjárműgyártók egy szabványosított akkumulátorcsere-rendszer kialakításán dolgoznak. Nagy gondot okoz csúcsidőszakban az, hogy rengeteg elektromos kisteherautó egyszerre akarja feltölteni az akkumulátorait. A hosszú töltési idő miatt órákig kell várakozni a töltőállomásoknál, a hirtelen megnövekedett áramigény pedig megterheli a hálózatot. A sokféle kisteherautóba egyformán használható csereakkumulátor-csomag lenne a legjobb megoldás – hangoztatják a szakértők. A szabványos akkumulátorcsomaggal az autók is olcsóbbá válhatnak, és jelentősen csökkenhet az állásidejük is.
5000 akkumulátorcsere-állomás épül Kínában
A kínai Geely autó konszern, 31 tonnás elektromos betonkeverők és elektromos nyerges vontatók számára már 2020-ban kiépített egy akkumulátorcsere-megoldást. A vezetőfülke mögött elhelyezkedő 3,2 tonna súlyú akkumulátor csomaggal 190 kilométert tehet meg a betonkeverő autó, és a mixer meghajtására is jut áram. Az akkumulátor csere egyszerűen zajlik. A sofőr beáll egy csereállomásra, majd a mobiltelefonjáról egy QR kódot továbbít a berendezés érzékelőjéhez. Más teendője nincs, az akkumulátorcsere 5 perc alatt lebonyolódik.
A tervek szerint 2025-ig Kínában 5000 akkumulátorcsere-állomást helyeznek üzembe. Az állomások egyidejűleg 8 akkumulátorcsomag befogadására és töltésére alkalmasak. A töltés egy órát vesz igénybe, így naponta 50 jármű akkumulátorcseréjét tudja elvégezni a rendszer. A tervek szerint a második generációs töltőállomásokból már európai exportra is jut. Európában még kevés az elektromos meghajtású nehéz teherautó, de már folynak kísérletek az akkumulátorcserés megoldásra.
Források: www.ecomento.de, www.transport-online.de