A Mobilitás Csomag hatályba lépése után 6 tagállam – köztük Magyarország is – panaszt nyújtott be a csomag rendelkezései ellen. A panaszosok szót emeltek többek között az új kabotázs szabályok, a járművezetők 4 hetenkénti és az autók 8 hetenkénti hazatérési kötelezettsége és a heti pihenőidő kabinban töltésének tilalma ellen.
A tárgyalás folyamán a főügyész javasolta az EB-nek, hogy tekintse jogosnak a panasznak azt a részét, ami a teherautók 8 hetenkénti visszatérési kötelezettségét kifogásolja. A főügyész véleménye szerint az uniós jogalkotók nem számoltak a visszatérési kötelezettség várható versenytorzító következményeivel.
Az EU peremvidékén fekvő országok teherautóinak a többinél jóval hosszabb utat kell megtenniük a visszatérésig. Ez különösen érvényes a ciprusi és máltai fuvarozókra, akiknek másoknál nagyobb ráfordítást okoz a 8 hetes szabály. A jogalkotók nem gondoltak a 8 hetenkénti visszatéréssel okozott plusz szén-dioxid terhelésre sem.
Mivel az EB bírók legtöbbször követik a főügyész javaslatait, nagy esély van rá, hogy a 8 hetes szabályt jogellenesnek nyilvánítják. A bírósági eljárás várhatóan néhány hónapon belül lezárul.
Forrás: Verkehrsrundschau