Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a III. negyedévben, annak ellenére, hogy kevés a megrendelés – olvashatjuk a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 24Q3) iparági elemzésben.
A II. negyedévhez viszonyítva alig – mindössze 1,1-2,1%-kal – emelkedtek a költségek, és a díjak is hasonló mértékben nőttek. A vállalkozások túlnyomó részénél mégis veszteséges a fuvarozási tevékenység. Az elmaradás oka, hogy a fuvarozók még mindig nem tudták teljesen áthárítani az első félévben jelentkező költségsokkot.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8%-kal nőttek a fuvardíjak, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9%-kal a DigiLog Consulting mérése alapján. Ehhez képest a nemzetközi fuvarozásban 10,2%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8%-os összköltség-növekedés volt kimutatható.
Annak ellenére, hogy az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedése várható. A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében – akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is – kénytelenek az önköltségük fölé emelni a fuvardíjaikat.
A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni.
Forrás: DigiLog Consulting