A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egy tervezett rendelet szerint felmentést ad a kormány a tűzoltóknak az Euro 6-os motorok használata alól. Az Euro 6-os tűzoltóautók ugyanis álló helyzetben túlmelegednek, ritka esetben maga a tűzoltóautó lehet az, ami tüzet okozhat. A rendelet szerint a tűzoltóknak továbbra is elég lesz Euro 4-es autókat beszerezniük.

Mi a baj az Euro 6-os motorokkal?

A belügyminiszteri rendelettervezet indoklása szerint az Euro 6-os motorokban a kipufogórendszer működés közben 200 fok fölé melegedhet. Ez normál körülmények között nem okoz problémát, a tűzoltók azonban nem a normál körülmények között dolgoznak. A tűzoltóautó például sokszor olyan autóbaleset színhelyén áll, olyan területen, ahol kifolyt a sérült autókból az üzemanyag. Vagy tarlótűz esetén száraz, túlhevült, gyulladásveszélyes tarlón. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a 200 fokos kipufogó meggyújtja maga körül a gyulladásveszélyes anyagot, így maga a tűzoltóautó okoz tüzet.

Még érdekesebb a rendelet másik indoklása. Eszerint azért is elég lesz a környezetvédelmi szempontból gyengébben teljesítő autók beszerzése, mert az Euro 6-os autók teljesítménye gyengébb. Az indoklás szerint az Euro 6-os környezetvédelmi normák betartása azzal jár, hogy mesterségesen korlátozni kell a motorok teljesítményét, s ez „hátrányosan befolyásolja a tűzoltó jármű feladat végrehajtását”.

A külön rendelkezésre azért van szükség, mert egy uniós szabály értelmében már 2014-től új autóként már csak Euro 6-os motorral szerelt teherautót lehet forgalomba állítani. A kormányok azonban kaptak egy olyan lehetőséget, hogy saját rendvédelmi szervezeteik számára ettől eltérő követelményeket is megállapíthatnak. Ezzel akar élni most a magyar Belügyminisztérium is, amikor a tűzoltók számára más előírásokat fogalmaz meg, mint ami az összes többi teherautóra kötelező.

Miért rosszabbak az Euro 6-os motorok?

Az Euro 6-os motor nem rosszabb a többinél, sőt. Ez a legkorszerűbb, legkisebb károsanyag-kibocsátással rendelkező dízelmotor, amit kifejlesztettek. A károsanyag-kibocsátás engedélyezett mértékét viszont annyira alacsonyan határozták meg, hogy azt a gyártók a motor teljesítményének a korlátozása nélkül már nem tudják megvalósítani. Az Euro 5-höz képest ez a motor például ötödére csökkenti a nitrogén-oxidok kibocsátását.

Az Euro-normákat már több mint 20 éve használja az Európai Unió. Az előírások azt szabályozzák, hogy a különböző káros anyagokból mennyit tartalmazhat a járműből távozó kipufogógáz. Kezdetben a szén-monoxid és a szén-dioxid ellen kellett harcolni, majd jöttek a többi káros anyagok. Az Euro 5 fő törekvése a nitrogén-oxidok mennyiségének és a kibocsátott szilárd részecskék tömegének a csökkentése volt. Ehhez képest az Euro 6 már nem csak azt határozza meg, hogy mekkora tömegű káros anyag hagyhatja el a kipufogót, de azt is előírja, hogy hány darab szilárd részecske lehet a távozó gázban.

Ezek az előírások a gyártók szerint is azzal járnak, hogy betartásukkal csökken a motorok teljesítménye és növekszik a fogyasztása. A motorok nehezebbek lettek, ami fogyasztásnövelő hatással jár. A füstgáz tisztítása például egy olyan szerkezetet követel meg, ami önmagában is 80-100 kg súlyú. Be kell építeni egy dízeles részecskeszűrőt. Ehhez jön még egyszer 100 kg a kipufogógáz visszavezetésére, meg néhány 10 kg az erősebb motorhűtés miatt. A gyártók szerint egy régebbi motor helyére ma körülbelül 100 lóerővel gyengébb euró 6-ost lehet beszerelni a plusz terhek miatt.