A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az Európai Bíróság október végi ítélete szerint Németország szabálytalanul állapította meg a fuvarozók útdíjait. Gyakorlatilag a közlekedési rendőrök működésének a költségét is az úthasználókkal fizettették meg. A túlárazás miatt legalább 4 milliárd euró kár érte a vállalkozásokat, amelyek most visszatérítést kaphatnak a német államtól.

Az uniós szabályok szerint a nemzetközi utak használóira csak az úgynevezett infrastrukturális költségeket lehet áthárítani. Ide tartozik az utak felújításának költsége, vagy az úthálózat karbantartására fordított összegek. A németek azonban olyan költségeket is beépítettek a fuvarozók által fizetendő útdíjba, amelyeket nem lett volna szabad a közös szabályok szerint. Gyakorlatilag a közlekedési rendőrség költségeit is az útdíj bevételből finanszírozták.

A fuvarozók kárára kialakított német gyakorlattal kapcsolatban már korábban is voltak kétségek: a 2009-13 közötti időszakban is igazolt túlárazások történtek, amelyek miatt igyekeztek is kártalanítani az érintett vállalkozásokat. Most egy lengyel fuvarozó lépett fel a szabálytalansággal szemben, aki még a 2010-11-es túlárazott útdíjak miatt indított pert egy német bíróságon. A cég két év alatt körülbelül 12 ezer eurót költött német útdíjakra, s túlzottnak találták annak mértékét. Az ügy aztán másodfokon eljutott az Európai Bíróságra is. Itt született az az ítélet, hogy a rendőrség fenntartásának költsége nem építhető be az útdíjba. Szakértők szerint a teljes túlárazás meghaladja a 4 milliárd eurót.

Az ítélet hatására Németországnak meg kell változtatni az útdíj-alakítási gyakorlatát, ami akár a díjak csökkenését is jelentheti. Ugyanakkor kártérítés is megilleti mindazokat, akik ennek a túlárazásnak az áldozatai voltak.

A kamionkartell-ügyből megismert szakértők közlése szerint az úthasználók a kifizetett útdíj 4-5 százalékának a visszatérítésére lehetnek jogosultak, ha kártérítési igénnyel lépnek fel. Ám az ügyben a német törvények érvényesek, ezért 3 éves elévülési idővel kell számolni. Azaz csak a 2017-2020 közötti időszak túlárazása miatt lehet kártérítést kérni, s a 2017-es igények 2020 végén el is évülnek (a szabályok szerint az elévülés a károkozás idejétől kezdődik). Kárigénnyel nemcsak a német vállalkozások élhetnek, hanem minden fuvarozó, aki ebben az időszakban német útdíjat fizetett.

Kártérítési igényüket a magyar fuvarozók ezen az oldalon jelezhetik: bit.ly/utdijkar.

Nagy Csaba