Mostantól akár 1500 euróra is megvághatnak bennünket a túlsúly miatt, és ami rosszabb, megszűnt az eddigi 5%-os tolerancia is.
Ukrajnának nagy tervei vannak. A „Nagy építkezés” projekt keretében mintegy 6000 kilométernyi új utat építenek. Az új utak „európai állapotban” tartásához viszont szükség van az azokat tönkretevő, túlsúlyos járművek visszaszorítása.
Először 2019 őszén módosították a túlsúlyra vonatkozó törvényt, majd tavaly júniusban újabb szigorításokat jelentettek be. A változásról dióhéjban annyit, hogy megszűnt a tolerancia, így már 1 kg túllépésért is fizetni kell. A CMR fuvarlevélbe írt adat sem mentesít a büntetés alól.
Megemelték a 30% feletti túlsúlynál fizetendő bírságot 1500 euróra. Büntetik azt is, ha a fuvarlevélbe hamis vagy a törvényben meghatározottnál nagyobb súly kerül. Ez mintegy 1000 eurós bírságot von maga után.
Az új büntetési tételek kiszabásához használják a mi TSM rendszerünkhöz hasonló WIM rendszer elektronikus adatait is. Így elvileg automatikus bírság kiszabása is várható. Ezekből jelenleg hat működik Kijev környékén, de a tervek szerint további 100 mérőhelyet építenek.
A túlsúlyért, azaz a szabályszegésért a teherautó tulajdonosa felel. Külföldi rendszámú járművek esetében azonban a bírságot a sofőrnek kell megfizetni. Aki nem fizet, azt kitiltják az országból.
A túlsúly mértéke | 2021 évi túlsúlybírság összege |
0-2 % | 1.700 hrivnya (kb. 50 euro) |
2-5% | 5.100 hrivnya (kb. 150 euro) |
5-10 % | 8.500 hrivnya (kb. 250 euro) |
10-20 % | 17.000 hrivnya (kb. 500 euro) |
20-30 % | 34.000 hrivnya (kb. 1.000 euro) |
30 % felett | 51.000 hrivnya (kb. 1.500 euro) |
Őri András