Május elején hozott az ukrán mezőgazdasági termékek behozatalára vonatkozó korlátozásokat a magyar kormány. A hónap közepén azonban megváltozott a szabályozás: a hazai tiltás helyét uniós rendelt vette át, Magyarország pedig garanciát vállalt az egyoldalú korlátozás visszavonására.
Május elején Magyarország azonnali hatállyal megtiltotta az ukrán mezőgazdasági termékek nagy részének a behozatalát. A tilalom gabonára, olajos magvakra, baromfira, tojásra, mézre is kiterjedt. Az országba csak a tranzitárut lehetett behozni, de a fuvarozónak garantálnia kellett, hogy a belépéstől számított hetedik nap végéig elhagyja az országot. Belépéskor hatósági zár került a raktérre, nehogy mégis itthon adják el az Ukrajnából származó árukat. A szabályokat megsértőknek igen kemény bírságot ígért a kormány: a büntetés a szabálytalanul behozott áru értékének a 100%-a a rendelet szövege szerint.
A szigorú intézkedések azonban mindössze két hétig éltek. Május 13-án a hazai szabályok helyét átvette egy ideiglenes uniós rendelet. Azért ideiglenes, mert a rendeletbe foglalt korlátozások csak június 5-ig alkalmazhatók.
Csak a gabonát nem lehet behozni
Az uniós rendelt lényege, hogy a tiltakozó 5 országba nem szabad beszállítani és ott forgalmazni az ukrán gabonaféléket: búzát, kukoricát, repcét és napraforgót. A magyar jogszabályban felsorolt többi termékre, húsra, tojásra mézre, zöldségekre nem terjed ki a korlátozás, ezek tehát már behozhatók.
5 országra terjed ki a tilalom
A gabonafélékre vonatkozó tilalom az alábbi országokban érvényes:
- Magyarország
- Bulgária
- Románia
- Lengyelország
- Szlovákia.
A felsorolt termékek ez idő alatt is szabadon forgalmazhatók, beszállíthatók az EU valamennyi tagállamába, kivéve ezt az 5 országot. Hozzánk csak a tranzitáru léphet be. A 7 napos kilépési kötelezettség azonban 15 napra hosszabbodott.
A hatósági zár marad
Az a rendelkezés továbbra is érvényben maradt, hogy a tranzit szállítmányokat az országba történő belépéskor hatósági zárral látják el. A zárat a NAV teszi fel, épségéért, sértetlenségéért pedig a fuvarozó lesz a felelős.
Nagy Csaba
Forrás: 177/2023 kormányrendelet