A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Bár évek óta megbízhatóan működik az útdíjfizetés rendszere, a szakaszokra bontott számítási módszer miatt mégis akadnak bosszantó helyzetek. Megoldás nem nagyon van, mert a gondot a rendszer felépítése okozza. Hogyan fizessük az útdíjat, ha úticélunk, egy épülő beruházás egy útszakasz kellős közepén van?

Olvasónk egy autópálya mellett épülő gyorsétteremhez szállít építőanyagot. Üresen érkezik, az építkezés melletti telephelyen akasztja fel a pótkocsit, s állítja J4-re a tengelyszámot. Csakhogy valami nem jól működik, mert rendszeresen kapja a büntetéseket a hibásan beállított tengelyszám miatt.

Az ilyen probléma nem mindig orvosolható egyszerűen. Senki nem követett el hibát, és nem is egy rosszul működő rendszer okozza a tévedéseket. A gond az, hogy a magyar útdíjrendszerben nem folyamatosan számolják a kilométereket, hanem szakaszokat állítottak fel. Bár a törvény az útdíj mértékét kilométerre adja meg, az elszámolás nem százszázalékosan használatarányosan működik. Útdíjfizetéskor az éppen megkezdett szakasz díját fizetjük ki egyben. Ezek a szakaszok hol rövidebbek, hol hosszabbak attól függően, hogy az adott szakaszon belül milyen lehetséges célpontok vagy útirány-változtatási lehetőségek merülnek fel. Szakaszhatár lehet egy útkereszteződés, egy bekötőút, de egy ipari telephely, logisztikai központ, kamionparkoló is felkerülhet a listára. A szakaszhatárokat időről-időre felülvizsgálják, és ha kell, módosítják.

A szakaszokra épülő díjfizetési rendszer miatt az építés alatt álló beruházásokkal a rendszer nehezen tud mit kezdeni. Egy épülő gyorsétterem még nincs rajta a térképen, nem kerül be a szakaszhatárokat módosító célpontok közé. Az ide érkező vagy innen induló szállítások egy szakasz közepén indulnak vagy érnek véget. Minden esetben a teljes szakasz díját kell megfizetni.

Az útdíjfizetés ellenőrzése az érzékelőkapuk segítségével történik. Egy ilyen ellenőrzőpont éppen az épülő telephelytől pár száz méterre található. Ahogy a szerelvény elindul az építkezésről, szinte azonnal ellenőrzi is a rendszer – és az esetek nagy részében már megy is a bírság a hibás tengelyszám-állítás miatt. Az adott szakaszra ugyanis még J3 kategóriával futott be a vontató, a következő kamera viszont már pótkocsival együtt, J4-ben észleli.

Hogyan frissítsük a rendszerben a tengelyszámot?

Viszonylati  szakaszon belül nem lehet módosítani. Hiába vettük meg a teljes szakaszra a viszonylati jegyet J3-ra, ha a vontató a szakasz közepén pótkocsit vesz fel, akkor új jegyet kell érvényesíteni J4-re. A viszonylati jegynél nincs állítási lehetőség. Ezt ki kell duplán fizetni. A plusz költség lehet néhány száz méter díja, de lehet több kilométer is (az M1-en a legrövidebb szakasz 871 méter, a leghosszabb pedig 18 km). A dupla fizetést azzal kerülhetjük el, ha eleve J4-re vesszük meg a jegyet akkor is, amikor a vontató még pótkocsi nélkül közlekedik. A szükségesnél magasabb díjat fogunk fizetni, de legalább nem duplán.

Ha OBU-val fizetünk útdíjat, akkor van lehetőség a tengelyszám állítására. Az átállításnak két módja is lehet:

– közvetlenül a szolgáltatónál állítjuk át, belépve az online felületre akár telefonról, vagy

– szerződést kötünk erre a szolgáltatásra a bevallási közreműködővel és az átállítást a járműben, az OBU-n keresztül végezzük el.

Mindkét esetben a tengelyszám-változás csak akkor lesz érvényes, amikor a visszaigazolás megérkezik. Ha a kamera nagyon közel van, előfordulhat, hogy a sofőr hamarabb indul, mint hogy megkapná a visszaigazolást, azaz életbe lépne az új tengelyszám. A visszaigazolás lehet sms a szolgáltatótól, de lehet egyszerűen a fedélzeti eszköz fényjelzése is. Például fénnyel villog, amikor kezdeményezzük a tengelyszám-váltást és folyamatos fénnyel világít, ha a váltás megtörtént. Vagy a változtatási kérelmet előre felvett hangüzenettel jelzi (pl. ”JDB változás folyamatban, kérem, várjon!”) amit addig ismétel, amíg a hatályba lépés bekövetkezik, majd a hatályba lépés után újabb hangüzenettel jelzi ezt (pl: „a JDB változtatás megtörtént”).

Ügyeljünk arra, hogy a fedélzeti eszközön csak akkor tudjuk érvényesen átállítani a tengelyszámot, ha erre élő szerződésünk van a szolgáltatóval. Az nem elég, hogy a készülék képes erre a szolgáltatásra. A bevallási közreműködő az így indított jelzést csak akkor továbbítja a szolgáltatónak, ha van erre vonatkozó szerződése. Tehát ez is egy hibalehetőség: a sofőr átállítja a tengelyeket az OBU-n, csakhogy szerződés hiányában ez a jelzés nem megy tovább, és az autót az eredeti tengelyszámmal veszik az ellenőrző kamerák.

Mi a megoldás a tengelyszám-problémára?

Viszonylati jegynél nincs jó megoldás, ilyen esetben duplán kell kifizetni az adott útszakaszt, vagy eleve a magasabb kategóriára kell a jegyet megvásárolni. Ha szerencsénk van, akkor egy viszonylag rövid szakaszon tartózkodunk és nem kerül túl sokba a többlet. Esetleg lehet kezdeményezni a NÚSZ-nál a szakaszhatárok módosítását. Ahol egy autópálya melletti gyorsétterem épül, ott amúgy is indokolt lehet egy új szakaszhatár beiktatása.

Aki az útdíjat fedélzeti eszközzel fizeti, ellenőrizze, hogy milyen jogosultsága van a tengelyszám változtatására! Van-e erre szerződése a bevallási közreműködővel, azaz használható-e erre a célra a fedélzeti eszköz? Hívjuk fel a járművezetők figyelmét arra, hogy a visszaigazoló jelzés előtt ne induljanak el, mert akkor még nem érvényes a tengelyszám átállítása!

Ha pedig a szakaszközi váltás még mindig összezavarja a rendszert és továbbra is érkeznek a büntetések, akkor nincs más mód, mint az érintett szakasz előtt átállítani a tengelyszámot. A néhány ezer forintos pluszban kifizetett útdíj még mindig jóval kevesebb, mint amennyit a büntetésekre kell kifizetnünk, ha hibás beállítással mérnek be.

Nagy Csaba