A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Új eljárásrendet vezetett be a Magyar Közút az országba belépő túlsúlyos járművekkel szemben – hívja fel a figyelmet blogjában Kis-Petik Ferenc, a Tacho Center vezetője. A túlsúlydíj kifizetése után néhány héttel bírsághatározat is érkezik az ITM-től, mert a közutasok elküldik a mérések eredményeit a minisztériumnak.

Az eljárást sokan azért nehezményezik, mert úgy érzik, ezzel duplán bírságolják őket. Valójában nincs szó dupla büntetésről. A mérőhelyen ugyanis nem bírságot, hanem eljárási díjat és túlsúlydíjat kell fizetni. Ez nem bírság, hanem a közútkezelőnek járó pótdíj, amit a túlsúlyos, túlméretes úthasználatért kell fizetni. A közútkezelő bírságot nem szab ki – csak továbbítja az adatokat az illetékes hatóságnak (jelenleg a minisztériumnak). Bírságot a hatóság szab ki, ha az adatok alapján annak feltételei fennállnak.

Valójában egy két évvel ezelőtt rendeletbe iktatott eljárásról van szó, csak a Magyar Közút eddig nem élt az alkalmazásával – írja Kis-Petik Ferenc. A túlsúlyos, túlméretes járművek közlekedéséről szóló kormányrendeletbe még 2017 decemberében került bele az erről szóló paragrafus (36/2017 kormányrendelet 24.§). Eszerint a közútkezelő az általa észlelt túlsúlyról jegyzőkönyvet vesz fel, amit az ellenőrzést követően elküld a közlekedési hatóságnak is bírság kiszabása céljából. Kis-Petik Ferenc szerint korábban nem ez volt a gyakorlat.

Tegyük fel, hogy a külföldről érkező jármű túlsúlyos. Belép az országba, s megérkezik az első fix mérőhelyre (ezek a telepített mérőhelyek, nem a TSM-ről van szó). Megállapítják a túlsúlyt össztömegre vagy tengelyre, s annak mértéke alapján kiszabják a túlsúlydíjat az eddig megtett útvonalra. Ha a sofőr nem tudja megszüntetni a túlsúlyt például átrakással, akkor kiszabják a túlsúlydíjat a további útvonalra is: tranzit esetén az országból kiléptető határátkelőig, belföldi fuvarozó esetén a lerakóig vagy telephelyig. A sofőr megkapja az útvonalengedélyt a túlsúlyos közlekedésre és kifizeti a rá eső pótdíjat, valamint a papírok kiállításáért az eljárási díjat. A továbbiakkal a közutasok eddig nem foglalkoztak.

Egy ideje azonban további meglepetés éri a fuvarozókat. Néhány hét múlva megérkezik az ITM csekkje, mert a túlsúly miatt bírságot is kiszabnak a vállalkozásra. A Magyar Közút ugyanis a két éve hatályban lévő rendelet alapján valóban elkezdte elküldeni a papírokat az ITM-nek (Innovációs és Technológiai Minisztérium, ami ma a közlekedési hatóság működtetője).

Nincs tűréshatár

Emlékeztetnénk arra, hogy a bírságrendeletből még 2017-ben kikerült az 500 kg-os tolerancia, így azóta már az első kg túlsúly is 50 ezer forint büntetéssel jár. A túl merev szabályozás hátrányait belátva a jogalkotó később lehetővé tette a tűréshatár újbóli engedélyezését. Ez előbb 2, majd 1 százalék volt. Azonban ennek határideje is lejárt, 2019. január elseje óta ismét nincs tűréshatár a túlsúllyal kapcsolatban.

Az ITM tehát teljes joggal szabja ki a bírságokat. Tény, hogy a mérőhelyen erre a tényre nem túl hangsúlyosan hívják fel a belépő sofőrök figyelmét. A nekik átadott iratanyag tartalmazza ugyan, hogy a papírokat további eljárásra elküldik az ITM-nek is, de azok számára, akik nem ismerik az eljárásrendet, ez nem jelenti egyértelműen azt, hogy büntetést is fognak kiszabni rá a túlsúly miatt. Erre azonban mindenképpen számítani kell.

Nagy Csaba