A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A díjfizetési szerződés megkötéséhez igényelt hivatalos papírok egyéni vállalkozók számára nem értelmezhetők. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. egyszerű megoldást választott erre a helyzetre: egyéni vállalkozók nem köthetnek szerződést az utólagos díjfizetésre.

Az utólagos díjfizetéshez a teherautót működtető cégeknek szerződést kell kötniük a szolgáltatóval. A szerződéskötéshez bekérik a cég hivatalos papírjait, köztük például a cégkivonatot is. Be kell mutatni az elmúlt két év céges beszámolóját is, ez alapján döntenek a vállalkozás hitelképességéről. A szerződés ugyanis olyan, mint egy banki hitelbírálat. Ha a cég megbízhatónak minősül, akkor hosszabb időre hitelezik meg számára az úthasználati díjat, s nem is kell biztosítékot fizetnie. A kevésbé megbízhatóknak gyakrabban kell fizetniük, s le kell tenniük egy előzetes biztosítékot is.

Feltűnő, hogy a bekérendő iratok között említést sem tettek a vállalkozói igazolványról, vagy a vállalkozók adóbevallásáról. Csak a cégkivonat, illetve az éves beszámoló szerepel a beadandók között – melyek azonban egyéni vállalkozóknál nincsenek.

A pontos feltételek tisztázása érdekében levelet írtunk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek, ahonnan Kibédi-Varga Lajostól, a szervezet szóvivőjétől az alábbi választ kaptuk. A válasz kézhez vétele után került fel a NÚSZ Zrt. honlapjára is egy ezzel a témával kapcsolatos tájékoztató. Ez is mutatja, hogy a kérdés sokakban felmerült. A szóvivő a következőket írta:

„Tekintettel arra, hogy az egyéni vállalkozó nem készít éves beszámolót, ami a jelenlegi bírálati rendszer egyik szempontja, ezért ők még valóban nem tudják igénybe venni az utólagos fizetés lehetőségét.
De szeretnénk hangsúlyozni, hogy a most kidolgozott utólagos fizetési módot az ügyfelek, partnerek visszajelzései alapján tovább fogja fejleszteni a NÚSZ. Már mindenki meggyőződhetett róla, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a HU-GO rendszer júliusi bevezetése óta mindenkor rugalmasan, a megfontolt észrevételeket figyelembe véve finomhangolta az útdíjfizetési rendszert, és ez így lesz a jövőben is.”

Az utólagos díjfizetés lehetővé tételéről és e szolgáltatás igénybe vételének feltételeiről nem törvény, vagy más jogszabály határoz, hanem a NÚSZ Zrt. saját szerződési feltételei. Magyarul: senki más, kizárólag ők maguk határoztak arról, hogy az egyéni vállalkozókat kizárják ebből a lehetőségből. A szóvivő úr válaszából úgy tűnik, hogy azért nem tudják ezt a lehetőséget biztosítani, mert a feltételek az egyéni vállalkozók számára nem létező dokumentumot írnak elő. Nos, maga a NÚSZ Zrt. szabja meg így a feltételeket, hiszen ők állították össze a bekérendő dokumentumok és a bírálati szempontok listáját is.

A hu-go.hu honlapra felkerült tájékoztatóból az is kiderül, hogy a NÚSZ az állami hatóságoknál is szigorúbb előírás alapján szabja meg a bekérendő dokumentumok listáját. Amit a legtöbb hatóság elfogad, az itt két esetben sem elég jó:
· kizárólag könyvvizsgáló által hitelesített éves beszámolót fogadnak el azoktól a cégektől is, melyek nincsenek könyvvizsgálatra kötelezve (2013-ban a 200 milliót, 2014-től a 300 millió forintot elérő vagy legalább 50 alkalmazottat foglalkoztató cégeknek kötelező csak a könyvvizsgálat).
· megkövetelik az együttes adóigazolás benyújtását azoktól a cégektől is, melyek szerepelnek a köztartozásmentes adózók listáján (ez a lista éppen azért született, hogy a rajta szereplő cégeknek sehol ne kelljen külön adóigazolást benyújtaniuk).

Véleményünk szerint ezekkel az intézkedésekkel a nemzetinek mondott útdíjfizetési társaság így súlyosan diszkriminálja az egyéni vállalkozókat. Az útdíjfizetés mindenkire kötelező, azt senki sem maga választja. Ha a vállalkozási formától tesszük függővé, hogy az egyik díjfizető utólag is fizethet, a másik pedig csak előre váltott jeggyel közlekedhet, akkor valójában állami eszközökkel torzítjuk a piacot. Meg nem érdemelt versenyhátrányba lökjük az egyéni vállalkozóként dolgozó fuvarozókat és más teherautó-tulajdonos vállalkozókat. Ez vajon kinek az érdeke?