A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Akár milliókat is megtakaríthat üzemanyag-költségén, aki saját telephelyén létesített üzemanyagkútból tankolja a járműveit. Nem mindenkinek éri meg, érdemes több árajánlatot kérni és számolgatni, mert nagyon sokat spórolhatunk, de nagyon rá is fizethetünk a beruházásra.

Telephelyi gázolajkút, konténerkút, üzemi kút – ilyen nevekkel találkozhatunk, ha információkat kezdünk gyűjteni e témában. Egyre több cég kínál teljeskörű megoldásokat – értve ezalatt, hogy szállítják a teljes rendszert, gondoskodnak a tervezésről, kivitelezésről és még az üzemanyagot is tőlük vásárolhatjuk. De vajon kinek éri meg egy ilyen beruházás?

Minél nagyobb egy vállalkozás üzemanyag-forgalma, annál jobban megéri helyben tankolni. Nagyobb járműpark esetén már az a fogyasztás is komoly tétel, amíg a járművek a telephely és a legközelebbi benzinkút között közlekednek. Nem is beszélve az időveszteségről, amit a rendszeresen tankolni járó sofőrök bérében fizetünk meg.

Kisebb vállalkozások esetén a helyben tankolás nem éri meg. Akkor sem biztos, ha sok járművet üzemeltetünk, de ezek hosszú utakon közlekednek, így ritkán lenne szükség a helyi feltöltésre. Fuvarozóként legjobban akkor vehetjük hasznát, ha az autók minden este a telepre térnek vissza, innen indulnak, és napközben is van mód a telephelyi tankolásra. Az ideális felhasználó például egy mezőgazdasági vállalkozás, ahol a munkagépek és teherautók tankolása akár órákat is elvehetne a napi munkaidőből.  

Mi az a konténerkút? 

Helyi üzemanyag-kutakat bármilyen méretben telepítenek az erre szakosodott vállalkozások. A nagyobbak pontosan ugyanolyanok, mint a közforgalmú benzinkutak. Földbe ássák a tartályt, fixen telepítik a kiszolgáló létesítményeket. Ehhez azonban nagy forgalom kell, néhány ezer literes felhasználás mellett soha nem lesz egy ilyen kút kifizetődő.

Az utóbbi években azonban terjedni kezdtek a sokkal kisebb méretű, egy kisebb vállalkozás számára is elérhető, kisebb járműpark mellett is gazdaságosan használható konténerkutak.

A konténerkút az, amit a neve is mutat. Egy olyan üzemanyagtöltő állomás, ahol a tartályt és a kezelőszerveket együtt, egy konténerként szállítható egységbe helyezték el. Maximális űrtartalma 30 ezer literes lehet, de már ezer litertől is szállítanak és telepítenek ilyen tartályokat.

Megéri?

Várható megtakarításként tehát számolhatunk

– azzal az üzemanyag-mennyiséggel, amit nem kell elhasználni a benzinkút felé közlekedve (vidéki telephely esetén ez 20-30 km is lehet alkalmanként)

– a tankolások miatt megtakarítható idővel, és ezeken túl

– az üzemanyag alacsonyabb árával.

Saját töltőállomás használatakor az üzemanyagot nem a benzinkúti kiskereskedelmi áron vásároljuk, hanem a nagykereskedő saját árlista alapján fogja házhoz szállítani. Az így elérhető megtakarítás literenként 30-40 forint is lehet. A konkrét ár a vásárolt mennyiségtől függ, minél többet rendelünk, annál olcsóbban adják. Becslések szerint évi 100 ezer literes felhasználásnál egy év alatt visszajön a beruházás költsége, ezt követően évente több millió forintos nyereséget érhetünk el a konténerkúttal.

Költségként a tervezés, telepítés díjával és magának a rendszernek a vételárával kell számolnunk, ez összességében nettó 2 millió forint körüli költség lesz, mérettől függően. A méreten nem nagyon érdemes spórolni. Minél kisebb a tartály, annál magasabb áron kapjuk az üzemanyagot. Sőt, a legtöbb kereskedő kisebb mennyiség szállítása esetén szállítási díjat is kér, míg például 5-6 ezer liter felett már csak az üzemanyag kedvezményes árát kell megfizetni. A kisebb tartály többszöri szállítással tehát sokkal nagyobb éves költséget eredményez, mint a nagyobb tartály ritkább feltöltéssel. Ideálisnak egy kisvállalkozáshoz a 9 ezer literes űrméretet tartják.

A konténerkút szabályai

Az üzemanyag veszélyes anyag, szállítása ADR-köteles. A régi módszer, hogy veszünk egy tartályt, leássuk a földbe, aztán hordjuk bele a gázolajat, nem biztonságos és nem is szabályos. Maradjunk az előírások betartásánál!

Két dologra kell ügyelni: engedélyre van szüksége a használt berendezésnek és magának a létesítésnek is. A konténerkút telepítéséhez is terveket kell készíteni. Gondoskodni kell a villámvédelemről, a csapadékvíz elvezetéséről, a tankolótér kialakításáról – például annak kezeléséről, hogy hová folyik a véletlenül kiömlő üzemanyag. Ezek szabályos kialakítása a tervező feladata.

Mindenképpen gondoljunk arra, hogy milyen felszereltséggel rendeljük meg a töltőállomást! Nem mindegy, milyen hosszú a tömlő, lekapcsol-e tankolás végén automatikusan a pisztoly és egyáltalán nem mindegy, hogy szereltetünk-e mérőórát a töltőberendezéshez. Üzemanyag-elszámoláshoz ugyanis csak a mérőórával felszerelt kútból vett gázolajat használhatjuk fel.

Az ezer liter feletti, fix telepítésű gázolajkutakat csak engedéllyel lehet telepíteni. Ha a témában kutatni kezdünk, akkor legtöbbször az 1/2016-os NGM rendeletre történő hivatkozásokkal találkozunk, de vigyázzunk, mert ez téves! Ennek a rendeletnek a nagy részét már hatályon kívül helyezték. Ugyanebben a témában ma a 216/2019-es kormányrendelet az irányadó.

A rendelet szerint az 1 köbméternél nagyobb névleges térfogatú üzemanyag-tároló tartály létesítése, üzembe helyezése csak a hatóság engedélyével lehetséges. Emellett be kell jelenteni az üzemeltető megváltoztatását, az üzemeltetés szüneteltetését, a berendezés javítását, alakítását, megszüntetését is.

Az engedélyezéshez kérelmet kell benyújtani, részletes tervekkel. A tervezéshez szakági tervezőt kell igénybe vennünk – ehhez bízzuk magunkat a kutat telepítő vállalkozás javaslataira. A telepítés akkor kezdhető meg, amikor a hatóság a tervek alapján kiadja a létesítési engedélyt. A telepítés után a kész kutat újra engedélyeztetni kell, ez lesz az üzembehelyezési engedélyezési eljárás.

Az üzembe helyezett kutakon időszakos ellenőrző vizsgálatokat kell majd tartani. Belső tisztítást és szerkezeti vizsgálatot 10 évenként, tömörségi próbát 5 évenként kell végezni. A dupla falú fekvő, vagy dupla fenekű álló tartályok esetén ritkábban kell ellenőrzést végzi: először 20 év után, majd 15, később 10 év elteltével van szükség időszakos ellenőrző vizsgálatra.   

Üzemanyag-elszámolás

Az üzemanyag-fogyasztást akkor is elszámolhatjuk és a kereskedelmi gázolaj adóvisszatérítésével akkor is élhetünk, ha a gázolajat saját konténerkútból tankoljuk a telephelyen. Telephelyi kút esetén az elszámolásnak az a feltétele, hogy a saját kút üzemanyag-tankoló automatával legyen felszerelve, ami elektronikus mérőeszközön keresztül méri a járműbe töltött mennyiséget. Erre tervezéskor, ajánlatkéréskor ügyeljünk, hogy mindenképpen ilyen szerkezettel ellátott berendezésre kapjunk árajánlatot a kivitelező cégtől!

A visszaigényléshez a saját kúton történő tankolás esetén a beszerzésről szóló számla mellett egy kimutatás kell a következő adatokkal:

– tankolás dátuma

– a tankolt üzemanyag mennyisége

– jármű forgalmi rendszáma.

Ezek feltüntetésével pedig ugyanúgy élhetünk az adó-visszatérítéssel és elszámolhatjuk a saját kútból tankolt üzemanyagot, mintha közforgalmú benzinkúton töltöttük volna fel a járműveket.

Nagy Csaba