Egyelőre nem vezet be újabb benzinárstopot a kormány. Nemrégiben ultimátumot adtak az importőröknek és benzinkutaknak, hogy csökkentsék a régiós átlagár szintjére az itthon tankolható 95-ös benzin és gázolaj árát. Mivel az elmúlt időszakban csökkentek az árak, egyelőre nem avatkoznak be. Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu szakértője szerint az előzőhöz hasonló árstop bevezetése szinte biztosan ellátási problémákat okozna.
Az iráni-izraeli konfliktus nem mozdította el az árat
Az iráni-izraeli konfliktus nem billentette ki különösebben a Brent olaj árát. Gondoljunk vissza, az orosz invázió után azonnal 100 dollár felé is ugrott a jegyzési ár, és tavaly szeptemberben az izraeli háborús helyzetre is azonnal reagált a piac, azaz rövid ideig magasan jegyezték a Brent olajat. Ezzel szemben most 81-90 amerikai dollár között mozog a hordónkénti ár. Eszter nem is számít emiatt különös drágulásra, véleménye szerint sokkal aggasztóbb a forint gyengélkedése az euróval és a dollárral szemben.
Eszter egyébként inkorrektnek tartja a kis- és nagykereskedelmi árrés túlzó összegeiről tartott beszédeket. A legegyszerűbb kimutatások szerint is a csaknem 50%-os adótartalom csökkentése tűnne a legkézenfekvőbb megoldásnak, ugyanis az árak nem elrugaszkodottak még régiós szinten sem.
Egy árstop szinte biztosan ellátási problémákhoz vezetne
A szakértő hozzáteszi, ha végül az üzemanyagárstop mellett döntene a kormány, annak hatásait újra a végfelhasználók fizetnék meg. Az előzőhöz hasonló szabályozás bevezetésétől rövid időn belül ellátási problémák lépnének fel az országban. Főleg annak tudatában, hogy a MOL bejelentette a battai finomító június közepéig tartó, előre tervezett karbantartását, amivel korlátozódik a kínálat, és erősen importra szorulunk majd. Ha bevezetnék az előzőleg ismert módon a benzinárstopot, az importőrök nem lesznek érdekeltek a gázolaj behozatalában, és ez ellátási problémákhoz vezetne.
Hazai és régiós átlagár
A hazai üzemanyagárak általában egyszerre emelkednek, csökkennek a környező országokéval. A holtankoljak.hu adatai szerint az országok közötti árkülönbözőségek, árelőnyök mára már elapadni látszanak, és lassan közelítenek egymáshoz. Erre a szakértő Horvátország és Románia példáját hozza fel. Romániában tavaly még 100 Ft-tal olcsóbban lehetett benzint tankolni, ma már csak 70 Ft a különbség, és a korábban 60 Ft-tal olcsóbb horvát benzin árelőnye is lecsökkent 30-35 Ft-ra.
Az adótartalom, ami igazán magas
A szakértő nem igazán érti, hogy miért beszélnek a kormányzati szereplők a régióban kiugró üzemanyagárakról, szerinte ami igazán kiugró, az energiaforrás adótartalma. Ne felejtsük el, hogy január 1-től 41 Ft-tal emelkedett a jövedéki adó, ha ezt levonnánk a mostani üzemanyagárból, máris 600 Ft tájékán lennénk. Meg kell említeni a különadót, ami 3%, ez nagyjából 15 Ft-ot jelent az üzemanyagár összetételében, továbbá ide számíthatjuk az energiamegtakarítási kötelezettséget, ami szintén a benzinkutakat sújtja, 8-9 Ft/liter költséggel, ezek a terhek a Varga Mihály által bemutatott adótáblázatban egyáltalán nem szerepeltek.
Kéthetente visszatérnek a kérdésre
A legújabb fejlemény, hogy Nagy Márton bejelentette, hogy a kormány figyelembe vette az üzemanyag-kereskedők javaslatát, és változtatnak az átlagár megállapításának módszertanán. Abból kikerülnek a lengyel, bolgár, ukrán és cseh adatok, és csak a minket körülvevő országok árszintjeit veszik figyelembe. A nemzetgazdasági miniszter elégedett, hogy a regionális átlagár szintjén tankolhatunk a hazai kutakon. Mindazonáltal a kormány továbbra is figyelemmel kíséri, hogy az árak ne emelkedjenek a KSH által megállapított árszint felé, ezért kéthetente ellenőrizni fogja azt.
Sebestyén Szabolcs