Az üzemanyagok árának esése az egyetlen jó hír, amellyel a fuvarozásból élők március eleje óta találkozhattak. 32 literes átlaggal számolva a csaknem 100 forintos árcsökkenés egy ezer kilométeres úton 30 ezer forintot hagy a zsebünkben. Ilyen mértékű és ilyen gyors árzuhanásra az elmúlt évtizedekből nincs példa. Vajon ez a vírusnak, vagy más, világpiaci hatásnak köszönhető? Meddig tartható alacsonyan az üzemanyagok ára?
A kereskedők soha nem láttak még olyan számokat, mint amelyeket az olajtőzsdék április közepén produkáltak. Április 20-án a nyersolaj határidős világpiaci ára -37 dollár volt. Nem tévedés a negatív szám, valóban így történt: a termelők hordónként 37 dollárt fizettek volna annak, aki májusi határidővel elviszi tőlük az olajat és saját maga tárolja. A kitermeléstől a benzinkutakig azonban nagyon hosszú az út: szó nincs arról, hogy ingyen adnák bárhol az üzemanyagot, főleg nem, hogy fizetnének is annak, aki megtankolja az autóját.
Márciusban és áprilisban az olaj világpiaca összeomlott. Az emberek nem ültek autóba, a gyárak nem termeltek, a légiforgalom 98 százalékkal visszaesett. Az élet minden területén töredékére csökkent az olajfogyasztás. A tárolók megteltek, az olajat nem lehetett eladni, a frissen termelt készletet pedig nem volt hova tenni. A kitermelés ilyen mértékű csökkentése nem egyszerű lépés, nem lehet egyik napról a másikra leállítani az olajkutakat. A termelők tehát abba a helyzetbe kerültek, hogy egyre több olajuk volt, amit nem tudtak hova tenni. Ezért inkább hajlandók voltak fizetni annak, aki elviszi tőlük. Felmérték, hogy a termelés leállítása majd később az újraindítása sokkal többe kerülne.
Nem fogták vissza a kitermelést
Az áresést az okozta, hogy a termelés nem követte a piaci igények változását, így gyorsan túltermelési válság alakult ki. A nagy kitermelők közül Szaúd-Arábia és Oroszország is teljes kapacitással termelte az olajat akkor is, amikor már látszott, hogy a kereslet a járvány miatt visszaesik. A kitermelők ma sem veszik figyelembe a piaci igényeket. Tavalyi becslések szerint naponta 100 millió hordó olajra van szükség a világon. A mostani igény ennek legalább egyharmadával esett vissza, de sok országban 40 százalékos visszaesés is tapasztalható. Ennek ellenére a nagy termelők egy tízszázalékos termeléscsökkenésről egyezkednek, s annak részleteit sem akarják elfogadni.
Meddig maradhat az olcsó olaj?
Elemzéseket olvasva úgy látjuk, hogy az olaj árának gyors emelkedésére senki nem számít. Ehhez világszerte a járvány mérhető visszaszorulására lenne szükség, és arra, hogy látható legyen a gazdaság visszaállításának konkrét időpontja és menetrendje. Ettől még messze vagyunk. Most úgy tűnik, hogy hordónkénti 30 dollár körüli árral lehet számolni hosszabb távon is az olajtőzsdéken. Bár jelentkeznek néha ennél alacsonyabb számok is, tartósan ennél olcsóbb biztosan nem lesz az olaj (nagyjából ennyi a kitermelés önköltsége).
Üzemanyagár: sok éves folyamat fordult meg
Év elején az üzemanyag-forgalmazók még kivételesen jó évben bíztak. A bioadalékok arányának kötelező év eleji emelése, az E10-es üzemanyag bevezetése a prémium üzemanyagok fogyasztásának emelkedését hozta magával. Az emberek egy része egyszerűen nem bízott a magasabb bioetanol-tartalmú benzinben, s inkább drágábban tankolt olyan üzemanyagot, amit nem érintett a változás. Az első negyedévben ezért 170 százalékkal nőtt a prémium benzinek felhasználása.
A járvány megtörte a kedvezőnek tűnő folyamatokat. Az üzemanyag-forgalmazók azt tapasztalták, hogy március végére a benzin forgalma egyharmadával csökkent, a gázolajé pedig negyedével lett alacsonyabb. További visszaesésre már nem számítanak a kereskedők: az áruszállítás folyamatos, s a lakossági közlekedésben sem várhatók súlyosabb korlátozások. A kereslet csökkenése tehát nem nyomja még lejjebb az árakat.
Ami más, mint amit a piac diktálna, az éppen ez, a kereslet csökkenése. Más körülmények között az egyre alacsonyabb árak egyre magasabb keresletet jelentenek – ha olcsóbb az üzemanyag, akkor az emberek többet autóznak. Ezt most a járvány nem teszi lehetővé.
Az olaj ára és az üzemanyag ára
Fontos látnunk azt is, hogy a nyersolaj ára csak a kisebb része az üzemanyag fogyasztói árának. A többi a jövedéki adó, az áfa, a finomítók és a kereskedők árrése, de befolyásolja a forint árfolyammozgása is. Ha ingyen lenne a nyersolaj, az üzemanyag ára akkor is legalább 160 forint lenne. A kormány ráadásul most a járvány ürügyén megadóztatta a kiskereskedelmi üzleteket, különadót vetett ki az üzemanyag-forgalmazókra is.
Az üzemanyagban a legnagyobb tétel a jövedéki adó. A jövedéki adó ráadásul attól függ, hogy mennyi a nyersolaj világpiaci ára. Ha olcsóbb az olaj, akkor a következő negyedévre a kormány emeli a jövedéki adót. Ha az olaj ára az adott negyedév átlagában 50 dollár fölött van, akkor a gázolaj adója literenként 110,35 forint. Ha 50 dollár alá esik, akkor az adó emelkedik, s literenként 120,35 forintot kell fizetni.
Az első negyedévben az olaj ára 61 dollár fölött volt átlagosan, így az alacsonyabb adómértékkel számoltunk. A második félévre, április-június között ennél alacsonyabb átlagár várható (említettük már a 30 dollár körüli várakozásokat). Ez azt jelenti, hogy júliustól várható az adó emelkedése, emiatt a gázolaj ára júliustól 12,70 forinttal emelkedni fog.
Kereskedelmi gázolaj
A fuvarozásban az üzemanyag adómértékétől függ, hogy kereskedelmi gázolajként mennyit igényelhetünk vissza az üzemanyag-költségből. Amikor olcsóbb az olaj és magasabb az adó, akkor a visszatérítés literenként 13,50 forint lehet. A magasabb olajár, alacsonyabb adó idején literenként 3,50 forint a visszaigényelhető összeg. Most ez érvényes, változás tehát júliustól várható ebben is a második negyedévi adatok alapján.
Üzemanyag-megtakarítás
Járművezetőkben felmerülhet a kérdés, hogy az egyre olcsóbb gázolaj miatt változhat-e az üzemanyag-megtakarítás összege?
Megtakarításként a járművezető a ténylegesen tankolt és a NAV-norma alapján számolt üzemanyag árának a különbségét kaphatja meg jövedelemként, maximum havi 100 ezer forintig. Ennek a feltételei a veszélyhelyzet idején sem változtak. A NAV hivatalos árai követik az üzemanyag árának alakulását, de az adóhivatal kalkulációja jóval óvatosabb a piaci változásoknál. A NAV által hivatalosan elismert gázolajár márciusban 406, áprilisban 397, májusban 342 forint. Ehhez képest a gázolaj ára május elsején átlagosan 308 forint. Az olcsóbban tankolt gázolaj miatt tehát valamivel több lesz az elszámolható megtakarítás.
Nagy Csaba