Az elektronikus útdíj bevezetése a legkisebbek, a 3,5 tonna alatti furgonosok számára hozhat észrevehető forgalomnövekedést – jósolták sokan az útdíj júliusi bevezetésekor. A 3,5 tonna alatti autók számára akkor sem kell a teherautós útdíjat fizetni, ha pótkocsit húznak, s össztömegük így már jócskán meghaladja a 3,5 tonnát. Egy pótkocsis furgon így már egész komoly terhet el tud vinni, méghozzá a nagyobb teherautók költségénél sokkal olcsóbban.
A furgonosok népszerűségét növelheti az a tény is, hogy semmilyen engedély, sem tachográf nem kell a kisteherautók használatához. Nincsenek a sok százezres bírságok, meg a szigorú korlátozások a túlvezetésekkel kapcsolatban. Egy furgonos sofőr annyit megy, amennyit akar, senki nem korlátozza napi 9 órára a vezetési idejét.
A sofőröktől sok panasz is érkezik a furgonos vállalkozókra. Azt mondják, éppen az ellenőrzések hiánya miatt a vállalkozók túlságosan is kihasználják az embereiket. Hajtják a sofőrt, sokszor embertelen teljesítményeket követelnek tőlük. Az interneten több cikket, blogbejegyzést, közösségi hozzászólást is lehet olvasni, melyekben a furgonos sofőrök számolnak be 20-30 órás folyamatos vezetésekről, pihenő nélkül, rossz körülmények között töltött hetekről. Merthogy amíg a kamionos a fűtött, ággyal is rendelkező fülkében, kinyújtózva pihen, addig a furgonos maximum az ülésekre tud görnyedten ledőlni a sokszor egész napos megállás nélküli vezetése után.
A logisztikusok ma is azt mondják, hogy a furgon egyre jobb megoldás a kisebb szállítási feladatokra. Egy fuvaroztató az útdíj miatt ma már nem engedheti meg magának, hogy félig töltött raktérrel induljon el az autó. Többet visz az útdíj, mint amennyi a haszon. A fuvarozók így vagy úgy, de a megrendelőre fogják az útdíjat áthárítani. Vagy közvetlenül kiszámlázva, vagy a fuvardíjak emelésével, de végül a megrendelő fizet.
Több szolgáltatónál felvetődött már, hogy a megrendelőket a kisebb szállítási feladatok esetén a rendelt fuvar helyett inkább a kisteherautó-bérlés felé irányítsák. Ha számításba vesszük a fuvardíjat és a fizetendő útdíjat egy nagyobb autónál az egyik oldalon, meg a kisteher bérleti díját a másikon, akkor lehet, hogy tényleg gazdaságosabb az autóbérlés.
A saját számlás szállításoknál mindenképpen versenyképes lehet a saját teherautó fenntartása helyett az autóbérlés. A saját teherautó fenntartása mindenképpen költséggel és sok adminisztrációval jár. Mindkettőtől megszabadulhat a vállalkozó, ha csak kisebb szállításai vannak, s mondjuk az 5 tonnás saját teherautót kiváltja egy havonta 3-4 alkalommal kibérelt 3,5 tonnás teherautóval. A kisebb teherautónak kisebb a költsége, rugalmas a használata (nem kell az útdíj miatt előre kidolgozni a pontos útvonaltervet). A bérbeadással foglalkozó cégek arra hivatkoznak, hogy egy nagyobb autó útdíja egy hosszabb úton már majdnem annyi, mint egy kisteher napi bérleti díja. A bérlés tehát logikus és gazdaságos választássá vált.
Kedves Kollégák!
Mint furgonos vállakozó elsőkézből tudom mondania következményeket.Az útdíj bevezetése nem növlte egy százalékkal sem a forgalmunkat,sőt az a tendencia hogy május óta gyengülnek a furgonos munkák is.Fuvarozó kollégákkal beszélgetve az derült ki ,hogy mindenki igazából gyűjtőztetni szeretné az árúját.Az az igazság a fuvardíj nagysága sokkal fontosabb mint a szállítási idő.
Tőlünk nem vontak el fuvarokat a furgonos vállalkozások, miivel mi targoncákat és nehézgépeket szállítunk.
A 3,5 tonna össztömeg alatti gépjárművekkel minket nem tudnak helyettesíteni.
Viszont akadt olyan fuvarajánlat kérő, aki azért nem bérelt tőlünk targoncát, mert a szállítási díj már olyan magas, hogy az már nem fért bele a költségvetésébe.
Nem tartom valószínűnek hogy a 3,5 tonnás autók ki tudnák ütni a nyeregből a nagyokat mert ők sem tudnak annyira kedvező fuvardíjakkal dolgozni, hogy megérje a megrendelőnek többszöri kisebb fuvarban vitetni az árút mert szerintem az drágább mint egy naggyal egyszerre útdíjjal szállíttatni. Egyébként ezekre az ócska utakra pofátlanság útdíjat szedni! Külföldön ahol normálisan csinálják az utakat ott nincs ez a túlsúly macera sem, mert nem kérdés hogy a jó utat 40-50 t-ás autó sem teszi tönkre!
Ott indokoltabb egy útdíj mint nálunk!
A teherautoberles.hu ingyenes kényelmi szolgáltatást kínál az ajánlatkérőknek, akik teherautót szeretnének bérelni.
Egy ajánlatkérés egyszerre több kölcsönzőhöz jut el, így nem kell egyesével írogatni a kölcsönzőknek. Teherautó bérlés hatékonyan.
http://teherautoberles.hu#ajanlatkeres
Hát igen. Én is azt hittem, hogy majd a kisebb teherautóimmal nyerő leszek. Eladtam a 7,5 tonnás nagyot, gondolván, így jobban járok. Nem kell még fuvarozói vizsga sem, sem útdíj. A nagy teherautóm 22 litert fogyasztott, a két kisebb 11-12 litert, tehát az útdíjjal együtt, pont ugyanott vagyok. Viszont két sofőr kell. Megrendelőt nem nyertem, sőt vesztettem párat. Így bizton állíthatom, semmivel nincs több munkám, sőt, kevesebb, mint előtte volt.
Viszont az állítom, hogy többen bérelnek teherautót, mint eddig valaha is. Akinek nem kell külön rakodó, annak az sokkal, de sokkal olcsóbb. Egy furgont már napim 10 000ft-ért lehet bérelni. Nincs állásidő, nincs rakodási díj, stb.
Hát sajnos ez van.
És még egy dolog. Én semmilyen pártnak nem vagyok tagja, de most sok helyről kiestem. Pályázat nélkül nyertek fideszes fuvarozók. Eddig erre nem volt példa, egy választás után sem, pedig 28 éve űzöm az ipart.
No ez a probléma!
Üdvözlet mindenkinek!
Én is 3,5 tonnás fuvarozó vagyok.Nem érzem azt,hogy nekem több munkám lenne az útdíj bevezetése miatt.Senkinek nincs pénze,sokan megoldják családon belül.A legnagyobb baj az,hogy a legtöbben túlsúllyal akarnak fuvaroztatni azért mert a nagyok drágák.
Kedves kollégák!
Én is főleg furgonos fuvarozó vagyok, nekem sem lett semmivel több munkám. Inkább azt veszem észre, hogy az 1 db. 12 tonnás autómat próbálják a megbízók jobban kihasználni, telerakni. Sőt, mostanában egyre szaporodnak a 15-20 ezer forintos Német importok, nagyon ritkán lehet jó komplett expressz fuvart találni. Én nem vagyok jártas az autó bérlésben, de szerintem nem éri meg. Ugyanúgy neki is kell fizetni egy embert aki nem jártas a rögzítésben, rakodásban, drágábban tankol, pályadíj stb.
Tisztelt Kollégák.
Én is egy furgonnal dolgozom és észrevettem,hogy a megrendelők nagy része olyan minimális áron akarja az áruját elvitetni,hogy sokszor még a költség sem jönne vissza.
Pl:FR-ba 4 pal.1100.kg.350 euros áron.A furgonnak is a költsége
kb: 70-75 ezer.Ft. /gázolaj,autópályadíj stb/.Marad 2 napi munkáért
25 ezer.ebből oldj meg mindent./járulék,szervíz …./
Egy magyar-német viszonylaton megéri szerintem de egy francia,spanyol út nem.
Tisztelt Cím!
Nem az a kérdés mennyi a fuvardíj, hanem mennyi marad!
Fuvardíj és a költségek aránya nem megfelelő.
Pl: GKI képzés Németországban fele az itteninek a sofőr két szer háromszor annyit keres.
Adminisztráció töredéke a miénknek, tehát kevessebbet tud tévedni kissebb az esélye a bírságra. (pl: nincs menetlevél, fuvarlevél, gépkönyv,jelenléti ív …)
Ha furgonok vannak előnyben térjünk vissza a traktor ill. a lovaskocsis szállításra vagy a kézikocsis korszakra. Ez mégjobban megéri.
Kamionokat vonjuk ki a forgalomból hiszen 25 kisautó kevésbé szennyezi a levegőt kevesebb üzemanyagot használ, igaz 25 gkv nek adtunk munkát.:) 🙂 🙂
Tisztelt Cikkszerző/ Hozzászólók / Kollégák !
Furgon és kisteherautó bérbeadók-ként konstatálhatjuk,hogy az útdij bevezetése nem növelte a 3,5 to alatti járműkategória iránti igényt /sem!/ igy elgondolkoztató,hogy a kincstári éhségen túl bármilyen gazdálkodási,szakmai,szállitási,műszaki, környezetvédelmi, társadalmi stb.szempontokat ténylegesen szolgáló szabályzást kényszerülünk elviselni ? !
Engem sokkal jobban zavar az hogy az adminisztráció nem csökken ikább egyre nő.
Fuvarlevélen a rublikák száma.
Útdíj nyilvántartása továbbszámlázása.
Teljesítés igazolás ( külön nyomtatvány)
Munkaszerződés.
Korong hátulján megjegyzés…
és még sok más.
Ezek az UNIOban nem ismertek ( konkrétan németország)