A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az elektronikus útdíj bevezetése a legkisebbek, a 3,5 tonna alatti furgonosok számára hozhat észrevehető forgalomnövekedést – jósolták sokan az útdíj júliusi bevezetésekor. A 3,5 tonna alatti autók számára akkor sem kell a teherautós útdíjat fizetni, ha pótkocsit húznak, s össztömegük így már jócskán meghaladja a 3,5 tonnát. Egy pótkocsis furgon így már egész komoly terhet el tud vinni, méghozzá a nagyobb teherautók költségénél sokkal olcsóbban.

A furgonosok népszerűségét növelheti az a tény is, hogy semmilyen engedély, sem tachográf nem kell a kisteherautók használatához. Nincsenek a sok százezres bírságok, meg a szigorú korlátozások a túlvezetésekkel kapcsolatban. Egy furgonos sofőr annyit megy, amennyit akar, senki nem korlátozza napi 9 órára a vezetési idejét.

A sofőröktől sok panasz is érkezik a furgonos vállalkozókra. Azt mondják, éppen az ellenőrzések hiánya miatt a vállalkozók túlságosan is kihasználják az embereiket. Hajtják a sofőrt, sokszor embertelen teljesítményeket követelnek tőlük. Az interneten több cikket, blogbejegyzést, közösségi hozzászólást is lehet olvasni, melyekben a furgonos sofőrök számolnak be 20-30 órás folyamatos vezetésekről, pihenő nélkül, rossz körülmények között töltött hetekről. Merthogy amíg a kamionos a fűtött, ággyal is rendelkező fülkében, kinyújtózva pihen, addig a furgonos maximum az ülésekre tud görnyedten ledőlni a sokszor egész napos megállás nélküli vezetése után.

A logisztikusok ma is azt mondják, hogy a furgon egyre jobb megoldás a kisebb szállítási feladatokra. Egy fuvaroztató az útdíj miatt ma már nem engedheti meg magának, hogy félig töltött raktérrel induljon el az autó. Többet visz az útdíj, mint amennyi a haszon. A fuvarozók így vagy úgy, de a megrendelőre fogják az útdíjat áthárítani. Vagy közvetlenül kiszámlázva, vagy a fuvardíjak emelésével, de végül a megrendelő fizet.

Több szolgáltatónál felvetődött már, hogy a megrendelőket a kisebb szállítási feladatok esetén a rendelt fuvar helyett inkább a kisteherautó-bérlés felé irányítsák. Ha számításba vesszük a fuvardíjat és a fizetendő útdíjat egy nagyobb autónál az egyik oldalon, meg a kisteher bérleti díját a másikon, akkor lehet, hogy tényleg gazdaságosabb az autóbérlés.

A saját számlás szállításoknál mindenképpen versenyképes lehet a saját teherautó fenntartása helyett az autóbérlés. A saját teherautó fenntartása mindenképpen költséggel és sok adminisztrációval jár. Mindkettőtől megszabadulhat a vállalkozó, ha csak kisebb szállításai vannak, s mondjuk az 5 tonnás saját teherautót kiváltja egy havonta 3-4 alkalommal kibérelt 3,5 tonnás teherautóval. A kisebb teherautónak kisebb a költsége, rugalmas a használata (nem kell az útdíj miatt előre kidolgozni a pontos útvonaltervet). A bérbeadással foglalkozó cégek arra hivatkoznak, hogy egy nagyobb autó útdíja egy hosszabb úton már majdnem annyi, mint egy kisteher napi bérleti díja. A bérlés tehát logikus és gazdaságos választássá vált.