Március 1-jétől Csehország bevezeti a CO2-kibocsátás alapú útdíjfizetést. Megszűnik a jelenlegi nappali – éjszakai útdíjtarifa, és új, a környezetvédelmi besorolást, a tengelyszámot valamint a szén-dioxid-kibocsátást is figyelembe vevő tarifarendszer lép életbe. A változás a 3,5 t össztömeget meghaladó járművekkel fuvarozókat érinti.
2024. március 1-jétől a cseh útdíjba beépül a CO2-díj, így emelkedni fog a kilométerenként fizetendő összeg.
Az új rendszer a járműveket öt CO2-kibocsátási kategóriába sorolja be. Az 5-ös kategóriába tartozó, kibocsátásmentes járművek fizetik a legkevesebbet, az 1-es kategória pedig a legtöbbet. Márpedig elsőként mindenki a legrosszabb, 1-es kategóriába kerül, ide sorol be automatikusan minden járművet az új díjrendszer. A 2019. július 1-je előtt forgalomba helyezett járművek itt is maradnak véglegesen, nem tudnak jobb besorolást elérni. A 2019. július 1-e után forgalomba helyezett tehergépjárművek üzemeltetői a CO2-kibocsátásuk igazolásával kerülhetnek jobb kategóriába. (Lásd: a keretben)
Hogyan lehet elintézni az átsorolást?
A 2019. július 1-je után forgalomba helyezett tehergépjárművek jobb kategóriába kerülhetnek, ha alacsony a CO2-kibocsátásuk. A bit.ly/co2kalk oldalon található magyar nyelvű kalkulátor segítségével meg tudjuk nézni, hogy az autó milyen besorolás alá esik. Ha a CO2-kibocsátásunk alapján kedvezőbb kategóriába kerülünk, akkor annak igazolásával kérhetjük az átsorolást. Ehhez egy átsorolási kérelmet kell benyújtani
- a www.mytocz.eu oldal ügyfélportálján vagy
- az info@mytocz.eu e-mail címen vagy
- valamelyik kapcsolattartó ponton (bit.ly/mytougyfelsz).
A kérelemhez csatoljunk egy olyan dokumentumot, ami igazolja a jármű szén-dioxid kibocsátását. Ilyen irat például a COC ill. a CIF.
Fontos! Büntetés jár, ha a jármű besorolása nem felel meg a CO2-kategóriának.
A márciustól érvényes cseh útdíjakat a 240/2014. számú kormányrendelet módosítása fogja tartalmazni. A módosítás tervezetet még nem fogadta el a cseh parlament, egyelőre csak a javaslatban szereplő számok ismertek. (Lásd: a táblázatban)
A díjak kilométerenként 0,3-0,7 koronával fognak emelkedni. Míg januárban egy Euro VI-os, 12 tonna feletti, 5 tengelyes járműnek 4,969 koronába került 1 kilométernyi autópálya-használat, addig márciustól az egyes CO2 kategóriába tartozók 5,615 koronát fizetnek, a négyesbe kerülők pedig 5,292-t.
Csehországban eddig az elektromos és hidrogén hajtású autók útdíjmentességet élveztek, ez márciustól megszűnik a 4,25 t össztömeg feletti járműveknél. A 4,25 t alatti kibocsátásmentes járművek útdíjmentessége azonban továbbra is megmarad.
Kaibinger Tamás