A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Március 1-jétől Csehország bevezeti a CO2-kibocsátás alapú útdíjfizetést. Megszűnik a jelenlegi nappali – éjszakai útdíjtarifa, és új, a környezetvédelmi besorolást, a tengelyszámot valamint a szén-dioxid-kibocsátást is figyelembe vevő tarifarendszer lép életbe. A változás a  3,5 t össztömeget meghaladó járművekkel fuvarozókat érinti.

2024. március 1-jétől a cseh útdíjba beépül a CO2-díj, így emelkedni fog a kilométerenként fizetendő összeg.

Az új rendszer a  járműveket öt CO2-kibocsátási kategóriába sorolja be. Az 5-ös kategóriába tartozó, kibocsátásmentes járművek fizetik a legkevesebbet, az 1-es kategória pedig a legtöbbet. Márpedig elsőként mindenki a legrosszabb, 1-es kategóriába kerül, ide sorol be automatikusan minden járművet az új díjrendszer. A 2019. július 1-je előtt forgalomba helyezett járművek itt is maradnak véglegesen, nem tudnak jobb besorolást elérni. A 2019. július 1-e után forgalomba helyezett tehergépjárművek üzemeltetői  a CO2-kibocsátásuk igazolásával kerülhetnek jobb kategóriába. (Lásd: a keretben)


Hogyan lehet elintézni az átsorolást? 

A 2019. július 1-je után forgalomba helyezett tehergépjárművek jobb kategóriába kerülhetnek, ha alacsony a CO2-kibocsátásuk. A bit.ly/co2kalk oldalon található magyar nyelvű kalkulátor segítségével meg tudjuk nézni, hogy az autó milyen besorolás alá esik. Ha a CO2-kibocsátásunk alapján kedvezőbb kategóriába kerülünk, akkor annak igazolásával kérhetjük az átsorolást. Ehhez egy átsorolási  kérelmet kell benyújtani 

A kérelemhez csatoljunk egy olyan dokumentumot, ami igazolja a jármű szén-dioxid kibocsátását. Ilyen irat  például a  COC ill. a CIF.

Fontos! Büntetés jár, ha a jármű besorolása nem felel meg a CO2-kategóriának.


A márciustól érvényes cseh útdíjakat a 240/2014. számú kormányrendelet módosítása fogja tartalmazni. A módosítás tervezetet még nem fogadta el a cseh parlament, egyelőre csak a javaslatban szereplő számok ismertek. (Lásd: a táblázatban)

A díjak kilométerenként 0,3-0,7 koronával fognak emelkedni. Míg januárban egy Euro VI-os, 12 tonna feletti, 5 tengelyes járműnek 4,969 koronába került 1 kilométernyi autópálya-használat, addig márciustól az egyes CO2 kategóriába tartozók 5,615 koronát fizetnek, a négyesbe kerülők pedig  5,292-t.

Csehországban eddig az elektromos és hidrogén hajtású autók útdíjmentességet élveztek, ez márciustól megszűnik a 4,25 t össztömeg feletti járműveknél. A 4,25 t alatti kibocsátásmentes járművek útdíjmentessége azonban továbbra is megmarad.

Kaibinger Tamás