Márciustól megváltozik a túlsúlyos és túlméretes járművek közlekedésének a szabályozása. Egyes kategóriákban egyszerűbb lesz az útvonal-engedélyeztetés, több az elérhető mentesség. Olcsóbbak lesznek az azonnali engedélyek, de a túlsúlydíj több lehet, mert minden egyes túlterhelt tengelycsoportra ki kell fizetni.
Kitolják az egyszerűsített engedélyezés határát
Atúlsúlyos, túlméretes járművek kétféleképpen kaphatnak engedélyt a közlekedésre:
– egyszerűsített eljárás alapján vagy
– egyedi elbírálással.
Az egyszerűsített, szinte automatikus eljárásra akkor van lehetőség, ha a többletsúly vagy a méret csak kismértékben lépi túl az elfogadott mértéket. Ha nagyobb az eltérés, akkor egyedi elbírálás szükséges.
Tengelycsoport-terhelés esetén ma akkor van lehetőség az egyszerűsített eljárásra, ha a tengelycsoport terhelése kevesebb, mint 20 százalékkal lépi túl az engedélyezettet. Ez március elsejétől 30 százalékra változik. Például egy háromtengelyes járműnél ez azt jelenti, hogy a 11,5 tonnára terhelhető tengelycsoportnál 1,15 tonnával nagyobb súlynál kell csak egyedi engedélyt kérni a közútkezelőtől (a korábbi 2,3 helyett 3,45 t túllépés esetén).
Az online rendszerben nem lehet köztes pontot megadni
Az egyszerűsített eljárásban mostantól nem lehet köztes pontot megjelölni a kiindulási és célállomások között. Ha köztes megállókat kell beiktatni, akkor nem használható az online rendszer, a kérelmeket ügyintéző közreműködésével személyesen kell igényelni.
Minden túlterhelt tengelycsoportra meg kell fizetni a túlsúlydíjat
Egy másik intézkedés miatt emelkedhet a túlsúlydíj. Aki több tengelycsoport túlterhelése miatt kér engedélyt, eddig csak a legnagyobb tengelyterhelés alapján fizette a díjat. Márciustól az összes túlsúlyos tengelycsoportot figyelembe veszik, tehát így akár duplája is lehet a fizetendő összeg. Így egy helyett két tengelycsoportra kell fizetni, ha mindkettő túlsúlyos.
Utólag is fizethetjük
Újdonság, hogy a díjakat utólag is megfizethetjük, ha erre megállapodást kötünk a közútkezelővel. Ez a túlsúlydíjra és az eljárási díjra is vonatkozik.
Lett volna még egy változás, ami nem lép életbe. A tervek szerint a határon be- vagy kilépőknél a rendőrség visszatarthatta volna addig a járművet, amíg meg nem szerezték rá az útvonalengedélyt és meg nem fizették az előírt díjakat. Ez mégsem lép hatályba. Marad a korábbi szabály, azaz csak az engedély megszerzése a feltétel, a pénz azonnali megfizetése nem.
Változnak a mentességek
Kisebb változás, hogy a túlméret alól mentesített járművek közé bekerültek az áramszolgáltatók által használt különleges felépítésű járművek is, amiket a hálózatok építéséhez és karbantartásához használnak. Ezekre és a mezőgazdasági járművekre továbbra is érvényes, hogy nem kell külön nyilvántartásba vétel a mentesség megállapításához, az a jármű forgalomba helyezésétől azonnal érvényes.
Bővült azoknak a járműveknek a köre, melyekre nem kell sem eljárási díjat, sem túlsúlydíjat fizetni. Ide kerültek azok a kibocsátásmentes járművek, amik kevesebb, mint 2 tonnával lépik túl az engedélyezett össztömeget. A kedvezmény csak akkor él, ha a kérelmet időben benyújtották. Azaz, ha ellenőrzés során bizonyul túlsúlyosnak a jármű, akkor nincs kedvezmény, ki kell fizetni a túlsúlydíjat.
A jövőben nem kell eljárási díjat és túlsúlydíjat fizetni a következő szállítások után:
– üzemanyag szállítására alkalmas járművek:
– kéttengelyes jármű háromtengelyes félpótkocsival, ha az eltérés nem éri el az 5%-ot (azaz maximum 42 tonna)
– háromtengelyes jármű két- vagy háromtengelyes félpótkocsival, ha az eltérés nem éri el a 10%-ot (azaz maximum 44 tonna)
– tej begyűjtésére használt, speciális felépítménnyel ellátott járművek:
– kéttengelyes jármű háromtengelyes félpótkocsival, ha az eltérés nem éri el az 5%-ot (azaz maximum 42 tonna)
– háromtengelyes jármű két- vagy háromtengelyes félpótkocsival, ha az eltérés nem éri el a 10%-ot (azaz maximum 44 tonna)
– egy tengelyvonalban legalább 8 független felfüggesztésű kerék vagy kerékcsoport esetén, ha a tengely- vagy tengelycsoport-túlterhelés maximum 20%, és az engedélyt a közlekedés előtt megkérték
– a regisztrált élőállat-szállítóknak, ha egész évre szólóan kiváltották a 800 ezer forintos 5%-os, vagy az 1,3 millió forintos 10%-os hozzájárulást.
Nem kell túlméretdíjat fizetni olyan járművek után, amik a járműhöz tartozó, annak részét képező berendezések miatt túlméretesek. Ezeknek a hosszúságát nem kell figyelembe venni, ha a kinyúlás nem haladja meg a következőket:
– a jármű elején elhelyezett több berendezés együtt a 25 cm-t,
– a jármű hosszát megnövelő berendezések legfeljebb 75 cm-t,
– a jármű szélességét megnövelő berendezések és felszerelések a tükrök kivételével a 10 cm-t.
Olcsóbb lesz az azonnali engedély
Változott, valamivel alacsonyabb lett az azonnali hozzájárulás tarifája. Az azonnali hozzájárulás 6 órán belüli kiadást jelent. Az engedély azonnali kiadásáért plusz díjat kell fizetni. Ez a díj eddig az egyedi eljárási díjat jelentette, most viszont az egyszerűsített eljárás díját kell majd megfizetni, ami alacsonyabb.
Ellenőrzés
Változtatnak a túlsúlyos, túlméretes járművek közlekedési hatósági ellenőrzésén is. A fő újdonság, hogy az ellenőrzés alatt a sofőrnek kötelező a járműben maradnia (a mérés a sofőr tömegét is figyelembe veszi). Ha az ellenőrzést a közútkezelő végzi, és nincs előzetes hozzájárulása a túlsúlyos járműnek, akkor 10 ezer forintos jegyzőkönyv-kiállítási díjat kell fizetni.
A mérés után akkor mehet tovább a vezető, ha a túlsúlyt megszünteti, vagy megszerzi a további közlekedésre a közútkezelő hozzájárulását (az eddigi szabály kötelezővé tette az átrakodást vagy átrendezést, s nem adta meg a jogot az engedély megszerzésével a továbbhaladásra).
Forrás: 36/2017 NFM rendelet március 1-től hatályos módosításai
Nagy Csaba