Több, fuvarozással kapcsolatos szabályt is módosított év végén a kormány. Változik, kiegészül a bírságrendelet. Nem a meglévő bírságok emelkednek, hanem bekerül a táblázatokba néhány új cselekmény büntetési tétele, és súlyosabb lesz egyes jogsértések megítélése. Mellette megszüntettek egy túlsúllyal kapcsolatos, a fuvarozók számára kedvező szabályt is.
Az első újdonság a személygépkocsival engedély nélkül végzett közeledési szolgáltatás büntetése. A rendelet azt eddig is 800 ezer forinttal szankcionálta, ha valaki érvényes engedély nélkül végzett személyautós szállítási szolgáltatást. Mostantól viszont annak is kell 200 ezer forintot fizetnie, akinek van engedélye, de az engedélykivonatot nem tudja a járműben ellenőrzéskor felmutatni.
Szigorúbb lett a BIREG rendszer használatával kapcsolatos mulasztások büntetése. Aki elmulasztja az egyes események elektronikus rögzítését, azaz a határátlépés, le- vagy felrakodás regisztrálását, annak 500 ezer forintot kell fizetnie.
Újdonság a közúti ellenőrzés nehezítésének, akadályozásának a szigorú büntetése. Ha a sofőr megtagadja az ellenőrzést, vagy valamivel akadályozza azt, akkor ezért 800 ezer forintot kell fizetnie. Az is 800 ezret érő szabályszegés lett, ha közúti ellenőrzésre – akár súlymérésre is – kitereli a járművet egy jelzőtábla, de ezt a sofőr figyelmen kívül hagyja. Sofőrök szerint például Mosonmagyaróvárnál a belépésnél szinte mindenki figyelmen kívül hagyja ezt a jelzést, valószínűleg az ilyen esetek indokolták a szigorítást. A 800 ezres bírság mellett át is sorolták ezt a szabályszegést és az ellenőrzés akadályozását: ezek a legsúlyosabb, „rendkívül súlyos jogsértés“ kategóriába kerültek.
A pénzbírság változatlanul hagyása mellett súlyosabb lett két szabályszegés besorolása. Eddig „súlyos jogsértés” (SJ) volt a forgalomkorlátozás ideje alatti engedély nélküli közlekedés és a tengelysúlymérő rendszer keretében végzett mérés befolyásolása. Most mindkettőt az eggyel súlyosabbnak számító „nagyon súlyos jogsértés“ kategóriába sorolták át (NSJ).
A jogsértések súlyosságának a besorolása a fuvarozók számára olyan, mint a hazai közlekedési büntetőpontok a jogosítványban. A különböző szabályszegéseket 2016 óta sorolják be kategóriákba. Megkülönböztetjük az enyhébb, súlyos, nagyon súlyos és rendkívül súlyos jogsértéseket. A rendkívül súlyos kategóriába azok kerülnek, amik a közúti közlekedés biztonságára közvetlen és azonnali veszélyt jelentenek. Három nagyon súlyos vagy egy rendkívül súlyos jogsértés után a vállalkozás elveszíti a jó hírnevét, ami a fuvarozói engedély bevonását jelenti számára. Egy jogsértés két évig szerepel a nyilvántartásokban.
A jogsértéseket ugyan a járművezetők követik el, a nyilvántartásba azonban a vállalkozás fog bekerülni. Az EU álláspontja ebben az, hogy ezekért a jogsértésekért részben vagy egészben a munkaadó is felelős, nem csak a jármű vezetője. Egy vállalkozás jó hírnevét rombolja, ha sofőrjei nem tartják be a szabályokat. Tehát a sofőr hibázik, de a vállalkozás kapja érte a rossz besorolást. Így a 3 nagyon súlyos jogsértés is könnyen összejöhet, hiszen az is elég hozzá, ha 3 különböző sofőr követ el egy éven belül 1-1 súlyosabb szabályszegést.
Mi lesz a túlsúlybírsággal?
Kikerül a jogszabályokból egy olyan rendelkezés, mely eddig sok fuvarozónak okozhatott könnyebbséget. Ömlesztett áru szállítása esetén a felrakónak kötelező tömegbizonylatot kiállítania. Ha mérlegelési lehetőség híján erre nincs módja, akkor erről egy nyilatkozatot kell tennie. A 261/2011 kormányrendelet egy pontja szerint, ha ezt követően a járműnél egy ellenőrzés túlsúlyt állapít meg, akkor a fizetendő bírság a tömegbizonylat vagy nyilatkozat kiállítóját terheli. Ez a rendelkezés most hatályát veszti, kikerül a rendeletből.
Módosultak a BIREG szabályai
Változott az elektronikus járműregisztrációs rendszert érintő jogszabály is. A módosítások többsége a szöveg érthetőségét szolgálja. Fontos újdonság a címzettek és felrakók számára, hogy ha a fuvarozó a szállítási feladatot nem regisztrálta a rendszerben, vagy a regisztráció hibás, nem érvényes, akkor erről a jelzést most már mindenképpen a BIREG rendszeren belül kell megtenniük.
Többletfeladatot kaptak azok a külföldi fuvarozók, akik Magyarországon végeznek kabotázst. Nekik eddig a Magyarország területén végzett kabotázst kellett a BIREG-ben regisztrálniuk. Ez kibővült, a kabotázst megelőző és azt követő fuvarfeladatnak is szerepelnie kell a rendszerben.
789/2021 és 791/2021 kormányrendelet
Nagy Csaba