Lengyelország és Románia pillanatok alatt megszerezheti a magyar fuvarpiac jelentős részét – olvashatjuk a jóslatot a G7 gazdasági portál cikkében. Az elemző szerint ennek két oka van: több hadra fogható sofőrjük van és alacsonyabb fuvardíjakat kínálnak a megbízóknak.
Messzire vezető következményei lehetnek a márciusi átgondolatlan karantén-szabályoknak, amivel a külföldről hazatérő sofőrök jelentős részét kéthetes kényszerpihenőre küldték. Az intézkedés a fuvarozócégek egy részénél sofőrhiányt okozott. Igaz ugyan, hogy a karanténba került sofőröket mentesíteni lehetett a szabályok alól, csakhogy ezt eleinte nehézkesen lehetett megoldani. Nem rögzítették, hogy miként kellene jelzést küldeni a hatóságnak a sofőr munkába állításáról, s azt sem, hogy meg kell-e várnia a hatóság visszajelzését vagy sem. Előfordult, hogy a szabályos bejelentést követően a rendőrök keresték otthonában a karantén alatt álló sofőrt, mert hozzájuk már nem jutott el a járványügynek küldött bejelentés. Április elejére ezernél is több magyar sofőr került karanténba, azaz esett ki rövidebb-hosszabb időre a munkából. Legnagyobb részük tünetmentesen töltötte otthon a napjait.
A változó helyzetnek köszönhetően a hadra fogható sofőrök egy része is kerülte a külföldi utazást. Különösen nehéz volt olasz viszonylatra járművezetőt találni. Sem karantén alá nem akartak kerülni, sem a hatóságokkal nem akartak egyezkedni a beutazási korlátok miatt.
Sokat ártott a sofőrhelyzetnek a beutazási korlátozás is. A magyar cégeknél elég sok román és szerb járművezető dolgozik. Őket, ha nincs magyar lakcímük, most be sem engedik az országba. Összességében a sofőrök ezres csökkenéséről beszél az MKFE kommunikációs menedzsere, Árvay Tivadar. Szerinte a hazai fuvarpiac 40 százalékkal csökkent. Egyszerre van jelen a sofőrhiány és az elbocsátás is: a cégek egy része dolgoztatna, de sofőrjeik vagy karanténban ülnek, vagy éppen araszolnak hazafelé a dugókban, míg mások kényszerűen bezárják a vállalkozást.
Mindeközben megjelentek már azok a külföldi érdekeltségek is, melyek szívesen elviszik a magyarok által szabadon hagyott szállítmányokat. A lengyel és román fuvarozóknál nem tapasztalható ez a sofőrhiány – nem voltak olyan karanténszabályaik, amik megtizedelték volna a sofőrállományukat.
A másik ok, amiért életképesebbek maradtak, hogy ezekben az országokban az állam jelentős segítséget nyújt a vállalkozások talpon maradásához. Közép-Európában Magyarország az egyetlen, mely semmilyen támogatást nem ad ahhoz, hogy a vállalkozások meg tudják őrizni alkalmazottaikat a gazdasági válság idején is. Az európai országok átlagosan a bérek 75 százalékát átvállalták; Románia 75 százalékot fizet, Lengyelország ennél kevesebbet, de ott is átvette az állam a bajba került vállalkozások bérköltségének a 40 százalékát. Ezzel a háttérrel dolgoznak a román és lengyel fuvarozók. Nem csoda, hogy sokkal alacsonyabb fuvardíjakat tudnak ajánlani, mint a túlélésért küzdő magyar vállalkozók.
Nagy Csaba