Frissítve: 2020.12.28.
Ausztria
Március 16. és április 14. között könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait. A könnyítést április 10-én meghosszabbították, így már 2020. május 31-ig alkalmazhatóak:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 100 órát.
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani (április 14-ig érvényes)
- A napi pihenőidő 9 órára csökken (április 14-ig érvényes)
- Hetente legalább egy 24 órás pihenőt kell tartani hat 24 órás időszak után (április 14-ig érvényes)
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Az eredeti osztrák jogszabály letöltéséhez kattinson a linkre: Erlass_Ruhezeiten_20200410.
Belgium – új
2020.december 20 és 2021. január 26 között könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani
- A napi pihenőidő 9 órára csökkenthető
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható hat, 24 órás időszakon túlra is
A könnyítés azokra a tehergépjárművezetőkre vonatkozik, akik
- az Egyesült Királyságba szállítanak
- belgiumi vagy francia tengeri kikötők felé tartanak és
- a Brexit okozta forgalmi problémák hátráltatják munkájukat (főleg az E40-es és E17-es utakon közlekedőket érinti) .
Bulgária
Bulgária ideiglenesen felfüggesztette a vezetési- és pihenőidők ellenőrzését 2020.03.19 és 2020.04.16 között. A könnyítést április 14-én meghosszabbították, így már 2020. május 31-ig alkalmazhatóak:
A felfüggesztés és módosítás az 561/2006 EK rendelet alábbi pontjait érinti:
- a maximális napi vezetési időt 11 órára növelik (május 31-ig érvényes)
- öt és fél óra vezetési idő után kell 45 perces szünetet tartani (május 31-ig érvényes)
- a rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 24 órára csökkentik (április 16-ig érvényes)
- két egymást követő héten is lehet csökkentett heti pihenőidőt tartani (24 óra), ha (április 17-től érvényes)
- a sofőr négy egymást követő hét során legalább négy heti pihenőidőt tart, melyek közül legalább kettő rendszeres heti pihenőidő (45 órás) és
- a két csökkentett heti pihenőidőt visszapótolja a következő heti pihenőidő megkezdése előtt.
- a heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik (április 17-től érvényes)
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Csehország
Március 16-tól ideiglenesen toleranciát hirdettek a vezetési és pihenőidők betartására. A rendelkezés 30 napig érvényes.
Csehország április 15 és 2020. május 31-e között könnyíti a vezetési és pihenőidők szabályain. 2020. április 15-től az alábbi szabályok alkalmazhatók:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 100 órát.
- A napi egybefüggő pihenőidő nem lehet kevesebb 9 óránál.
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is
- A heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik
A Cseh Köztársaság területén minden szállításra is vonatkozik.
Dánia
2020. november 20-ig könnyítik a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályokat:
- a napi vezetési idő 9 óráról 11 órára nő
- a heti rendszeres pihenőidő 24 órára csökken
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Egyesült Királyság-új
Anglia, Wales és Skócia területén 2020. december 10 és 2021. január 22 között könnyítenek a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokon.
A könnyítés lehetővé teszi, hogy a sofőr két egymást követő héten is csökkentett heti pihenőt tartson az alábbi szabályok betartása mellett:
- a 2020. december 10-től számított 4 hetes időszakban a sofőr két egymást követő héten is tarthat csökkentett heti pihenőidőt. A csökkentett heti pihenőnek legalább 24 órásnak kell lennie. A sofőr akkor is élhet a két csökkentett heti pihenővel, ha december 10-ét megelőző héten csökkentett heti pihenőt tartott.
- A csökkentett heti pihenőket a csökkentést követő harmadik hét vége előtt, egyben kell visszapótolni. Ezt a pótlást nem lehet egy napi pihenőhöz hozzácsapni, hanem a 45 órás pihenőhöz kell hozzáadnunk a csökkentést (a két csökkentett heti pihenő után tartott 45-ös pihenőhöz)
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 99 órát.
Anglia, Wales és Skócia területén vonatkozik az élelmiszer és a létszükségleti javak belföldi szállítására (a nemzetközi szállításokra nem). Ezek pontos listáját itt tekintheti meg.
Könnyítenek a Nagy Britannia és Észak Írország között nemzetközi fuvarfeladatokat ellátók vezetési és pihenőidején is:
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- A napi pihenőidőt 9 órára csökken
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is
A mentesség 2020. december 23 és 2021. január 22 között alkalmazható, Nagy Britannia és Észak -Íroszág közötti nemzközi szállítások esetén.
A vezetési és pihenőidők változásról pontosan tájékozódhat az Egyesült Királyság kormányának weboldalán.
Finnország
Könnyítik az áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait március 27 és április 25 között. A könnyítéseket április 26-án meghosszabbítják, így 2020. május 31-ig alkalmazhatók.
- A napi pihenőidőt 11 óráról 9 órára csökkentették
- A rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 24 órára csökkentik, nincs szükség visszapótlásra
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát (április 26-tól érvényes).
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát (április 26-tól érvényes)
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 120 órát (április 26-tól érvényes).
- A heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik (április 26-tól érvényes)
A mentesség az áruszállításra vonatkozik.
Franciaország
Könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályain 2020.03.21 és 2020.04.19. között:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 10 órát.
- A vezetési idő 11 órára növelhető két alkalommal egy héten.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 110 órát.
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is.
A francia rendeletet itt olvashatja el. 2020. április 24-én a francia kormány úgy döntött, hogy az 561-es rendelet kedvezményeit nem hosszabbítja meg.
Görögország
Könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait március 19 és április 17 között. A könnyítést meghosszabbítják és május 31-ig alkalmazhatók.
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát (április 17-ig érvényes).
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 58 órát (április 18-tól érvényes).
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A napi pihenőidőt 9 órára csökken
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is (április 17-ig érvényes).
- A heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított hetedik, 24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie vagy a rendszeres heti pihenőidő 45 óráról 24 órára csökkenthető (április 18-tól érvényes).
- A heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik (április 18-tól érvényes)
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Ugyanezek az eltérések vonatkoznak azokra a görögországi nemzetközi szállítási műveletekre is, amelyeket az AETR (1970) rendelkezései szerint hajtanak végre.
Hollandia
Könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait március 14 és április 07 között. A könnyítést április 02-án meghosszabbították , így már 2020. május 31-ig alkalmazhatóak:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is.
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Horvátország
Könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait március 18 és április 16 között.:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken
- A rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 24 órára csökkentik (visszapótlás nélkül).
A mentesség az élelmiszert, gyógyszert, gyógyászati eszközöket, üzemanyagot, állati takarmányt szállító belföldi és a nemzetközi fuvarozókra vonatkozik.
Írország
Könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait március 18 és április 16 között. A könnyítéseket április 15-én meghosszabbítják és 2020. május 31-ig maradnak érvényben:
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 112 órát.
- Bármely két, egymást követő héten a járművezetőnek tartania kell legalább két rendszeres heti pihenőidőt, vagy egy rendszeres heti pihenőidőt és egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt. A csökkentést nem kell visszapótolni. A heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított hat, 24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
- A járművezetőnek bármely két heti pihenőidő között legfeljebb öt csökkentett napi pihenőideje lehet (április 17-től érvényes)
- A heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik (április 17-től érvényes)
A munkáltató továbbra is felelős a sofőr egészségi állapotáért és nem várhatja el tőle, hogy betegen vagy fáradtan üljön a volán mellé!
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Lengyelország
Március 18. és április 16. között könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályain. A könnyítéseket a lengyel Infrastrukturális Minisztérium meghosszabbította, így 2020, május 31-ig alkalmazhatóak.
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik (április 17-től érvényes)
A napi és a heti pihenőidő szabályaiban nincs változás.
A lengyel minisztérium azt kéri a sofőröktől, hogy:
- az eltéréseket minden esetben rögzítsék a tachográfkorong hátulján vagy a digitális menetíró kinyomatán.
- figyeljenek saját biztonságukra. Csak akkor éljenek a könnyítések adta lehetőségekkel, ha nem fáradtak és biztonsággal tudnak vezetni.
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Lettország
Március 27. és április 25. között könnyítik az áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait.
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 24 órára csökkentik.
A mentesség az áruszállításra vonatkozik.
Luxemburg
Március 19 és április 17 között könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait. A könnyítést április 16-án meghosszabítják, így 2020. május 31-ig alkalmazhatók:
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát. (április 18-tól érvényes)
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is.
- A heti pihenőidő eltölthető a jármű kabinjában, amennyiben az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik (április 18-tól érvényes)
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Magyarország
Magyarország 2020. május 31-ig meghosszabbította a vezetési és pihenőidő szabályaira vonatkozó átmeneti kivételeket. 2020. április 20 és május 31 között az alábbi kedvezmények alkalmazhatók:
- a napi vezetési idő 9 óráról 11 órára nő,
- a heti vezetési idő 56 óráról 60 órára nő,
- a kétheti vezetési idő 90 óráról 105 órára nő,
- a 45 perces szünet kötelező kivételének gyakorisága 4,5 óráról 5,5 órára emelkedik,
- a napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken.
- a heti pihenőidő tekintetében a sofőr két lehetőség közül választhat:
- a rendszeres heti pihenőidők helyett csökkentett heti pihenőidőt alkalmaz, ebben az esetben a csökkentést kompenzálni kell az arányos pihenővel, vagy
- a heti pihenőidőt a megelőző heti pihenőidő végétől számított nem hat, hanem hét 24 órás időszak után kezdi meg.
Németország
Április 17-ig könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait. A könnyítéseket a Német Szövetségi Hivatal meghosszabítja, így 2020. május 31-ig alkalmazhatóak:
- A napi vezetési idő 10 órára növelhető öt alkalommal egy héten.
- Két egymást követő héten is lehet csökkentett a heti pihenőidő.
A mentesség az élelmiszer, gyógyszer és gyógyászati segédeszközök szállítására vonatkozik.
Norvégia
Március 13-tól – május 31-ig a norvég közlekedési hatóság felfüggeszti az 561-es szabályok ellenőrzését az élelmiszert, gyógyszert, gyógyászati eszközöket és a mindennapi élethez szükséges termékeket szállítóknál.
A felfüggesztés az 561/2006 EK rendelet alábbi pontjait érintik:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 58 órát.
- A teljes vezetési idő két egymást követő héten nem haladhatja meg a 96 órát.
- A napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken
- A legalább 24 órás heti pihenőidőt 45 órás heti pihenőidőnek kell követnie, azaz a csökkentett heti pihenő minden második héten megengedett. A csökkentett heti pihenőidőt nem kell visszapótolni.
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Portugália
2020.04.22 és 2020.05.31 között könnyít a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó szabályokon.
- A maximális napi vezetési idő 11 órára nő
- Bármely két, egymást követő héten a járművezetőnek tartania kell legalább két rendszeres heti pihenőidőt, vagy egy rendszeres heti pihenőidőt és egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt. A csökkentést nem kell visszapótolni.
- A rendszeres heti pihenőidő eltölthető a kabinban is, ha itt a sofőrnek megfelelő alvási lehetősége van.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 90 órát.
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Románia
Románia 2020.03.18 és 2020.04.16 között könnyít a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó szabályokon. A könnyítéseket meghosszabbítják, így már 2020. május 31-ig alkalmazhatók:
- A maximális napi vezetési idő 11 órára nő
- Öt és fél óra vezetési idő után kell 45 perces szünetet tartani
- A napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken
- A rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 24 órára csökken (április 16-ig érvényes)
- A heti pihenőidőnek az előző heti pihenőidő végétől számított hetedik 24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie (április 17-től érvényes).
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Spanyolország-új
2020.12.15. és 2021.01.13. között könnyít a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó szabályokon:
- A maximális napi vezetési időt 11 órára nő
- A teljes vezetési idő két egymást követő héten nem haladhatja meg a 96 órát
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható hat, 24 órás időszakon túlra is
- A rendszeres heti pihenőidő eltölthető a kabinban, ha a pihenéshez, alváshoz megfelelő felszereltséggel rendelkezik (fekvőhely).
A mentesség az Egyesült Királyságbeli fuvarfeladatot ellátó sofőrökre vonatkozik (brexit okozta fennakadások).
Svájc
2020.03.19. és 2020.04.19. között könnyít a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó szabályokon.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 112 órát
- A rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 36 órára csökkentik, két egymást követő héten
- A járművezetőnek bármely két heti pihenőidő között legfeljebb öt csökkentett napi pihenőt tarthat (3 helyett).
A mentesség azokra az élelmiszer, gyógyszer és gyógyászati segédeszközök szállítására vonatkozik (zöld folyosó), melyet bejelentettek a svájci Szövetségi Hivatal gazdasági csoportjának (AEP)
Svédország
2020.03.16. és 2020.04.14. között könnyít a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó szabályokon, majd ezt meghosszabbították a 2020.04.15. és 2020.05.31 közötti időszakra.
- A maximális napi vezetési időt 11 órára növelik
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 120 órát.
- A napi egybefüggő pihenőidő nem lehet kevesebb 9 óránál.
- A rendszeres heti pihenőidőt 45 óráról 24 órára csökkentik.
- A 45 óránál rövidebb heti pihenőidő eltölthető a kabinban is, ha itt a sofőrnek megfelelő alvási lehetősége van
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
Szlovákia
2020. november 11 és december 11. között könnyítik az áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait:
- A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát.
- A heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát.
- A teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát.
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A napi egybefüggő pihenőidő nem lehet kevesebb 9 óránál.
A mentesség a belföldi szállításra vonatkozik.
A vezetési- és pihenőidőket felfüggesztő rendeletet a szlovák Munkaügyi Felügyelőség oldalán ( Národný inšpektorát práce) olvashatja el.
Szlovákia arra is felhívja a figyelmet, hogy a könnyítések ellenére is a sofőrnek csak akkor szabad a volánhoz ülnie, ha nem fárdt. A munkáltató továbbra is felelős a sofőr egészségi állapotáért és nem várhatja el tőle, hogy betegen vagy fáradtan üljön a volán mellé.
Szlovénia
Március 16. és április 14. között könnyítik a nemzetközi áruszállításban dolgozók vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályait:
- A maximális napi vezetési idő 11 órára nő
- A heti megengedett vezetési óraszám 60 órára emelkedik
- A maximális megengedett vezetési idő bármelyik egymást követő két hétben 96 óra nő
- 5 óra 30 perc vezetés után legalább 45 perces folyamatos szünetet kell tartani.
- A rendes napi pihenőidő 9 órára csökken.
- A heti pihenőidő megkezdése elhalasztható a hat, 24 órás időszakon túlra is.
A mentesség a belföldi és a nemzetközi szállításra is vonatkozik.
A magyarországi változásokról ebben a cikkünkben tájékozódhat.
A vezetési és pihenőidőkkel kapcsolatos változásokat angolul, táblázatos formában megtalálja az Európai Unió weboldalán.
A változásokról, korlátozásokról naprakészen tájékozódhat információs térképünk segítségével.
Az IRU az Európai Bizottság segítségével pontosította, hogy a vezetési és pihenőidők könnyítései kikre vonatkoznak:
- ha az uniós tagállam a mentességet a nemzetközi szállításra adja (a legtöbb esetben igen), akkor a mentesség minden uniós fuvarozó vállalkozásra és azok járművezetőire vonatkozik.
- az uniós tagállamoknak kötelező egymást és az AETR országokat tájékoztatni a bevezetett könnyítésekről, így ezeket közúti ellenőrzéskor figyelembe veszik.
- az 561/2006 / EK rendelet alapján megadott könnyítések azonban nem vonatkoznak az unión kívüli járművek vezetőire (AETR szerződés). Tehát az EU-n kívüli járművek sofőrjeinek az AETR megállapodás szabályait továbbra is be kell tartani.
Az Európai Unió létrehozott egy tájékoztató oldalt. Ezen országonként megtaláljuk a járvány miatt életbe lépett változtatásokat: forgalmi korlátozások, kamionstop felfüggesztés, vezetési- és pihenőidők módosítása stb.
Forrás: IRU, AEBTRI, ZMPD, MKFE, AFTRI, MKFE, ITM