A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Visszatarthatják az autót, ha hiányos a CRM

Egy fuvarozó sofőrjét megbüntették Olaszországban, mert hiányosan töltötte ki a CMR fuvarlevelet. A hatóságok addig el sem engedték az autót, ameddig nem rendezték a bírságot. Megtehetik ezt?

A válasz sajnos nagyon egyszerű: igen. A járművisszatartás a legtöbb európai országban bevett gyakorlat és teljesen jogszerű. Ez az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy a hatóság kikényszerítse a büntetés kifizetését. Visszatarthatják a forgalmit, levehetik a rendszámot, és fizikailag is megakadályozhatják a továbbhaladását. Van, ahol zárt telephelyre terelik az autót, és a sofőrt addig vissza sem engedik a járművéhez, amíg nem rendezte ügyét a hatósággal.

Kacsó Sándor, az Aszisztencia 561 Kft. ügyvezetője szerint az is előfordulhat, hogy a járművet kitiltják az adott országból vagy lefoglalják 30, 90 napra.

A CMR fuvarlevél szabályos kitöltése a sofőr felelőssége. – Ha nincs hivatalosan kitöltve minden pontja, feketemunkának minősíthetik a fuvart. A hatóságok a hiányos okmányok láttán azt valószínűsítik, hogy azzal csalást, visszaélést követnek el – hangsúlyozza a szakember.

Hiányos CMR esetén mindig a sofőrt büntetik. Akkor is, ha a feladóra vonatkozó adatok nincsenek beírva. Addig ugyanis a sofőr nem mehet el a felrakóról, amíg nem bélyegezték le a CMR-t vagy nem írták rá, hol vette át az árut. Csak olyan okmányt vihet magával, ami ki van töltve. Ha nem ad a feladó cég CMR-t, akkor a sofőrnek kell kiállítani egyet. Ez lehet a saját fuvarlevele is, csak arra kell figyelni, hogy mindazt tartalmazza, amit az uniós szabályok előírnak. 

Milyen adatokat kell kötelezően beírni a CMR-fuvarlevélbe?

– a fuvarlevél kiállításának helye és időpontja;

– a feladó neve és címe;

– a fuvarozó neve és címe;

– az áru átvételének helye és időpontja valamint a kiszolgáltatásra kijelölt hely;

– a címzett neve és címe;

– az áru neve és a csomagolás fajtája;

– az árudarabok száma, jele és sorszáma;

– az áru bruttó súlya, tömege vagy más mennyiségi meghatározása;

– a fuvarozással kapcsolatos költségek (fuvardíj, mellékdíjak, vámok);

– vám- és egyéb hatósági kezeléshez szükséges utasítások;

– nyilatkozat arról, hogy a fuvarozás az Egyezmény a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződés rendelkezései alá esik;

– a járművezető a rakodásnál jelen volt-e. (Ezt érdemes beírni, mert ha rakodás közben megsérül az áru, a céget és a sofőrt így nem lehet felelősségre vonni.)

Az árutól függően kötelező adat lehet még:

– az átrakás tilalma;

– a feladó által vállalt költségek;

– az utánvét összege;

– az áru bevallott értéke és a kiszolgáltatáshoz fűződő különleges érdek (pl. hogy késés esetén mennyit kell fizetni);

– a feladó rendelkezése a fuvarozó számára az áru biztosítása tekintetében;

– a megegyezés szerinti határidő, amelyen belül a fuvarozást végre kell hajtani;

– a fuvarozónak átadott okmányok jegyzéke.

Szilágyi Katalin

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu