Egy fuvarozó sofőrjét megbüntették Olaszországban, mert hiányosan töltötte ki a CMR fuvarlevelet. A hatóságok addig el sem engedték az autót, ameddig nem rendezték a bírságot. Megtehetik ezt?
A válasz sajnos nagyon egyszerű: igen. A járművisszatartás a legtöbb európai országban bevett gyakorlat és teljesen jogszerű. Ez az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy a hatóság kikényszerítse a büntetés kifizetését. Visszatarthatják a forgalmit, levehetik a rendszámot, és fizikailag is megakadályozhatják a továbbhaladását. Van, ahol zárt telephelyre terelik az autót, és a sofőrt addig vissza sem engedik a járművéhez, amíg nem rendezte ügyét a hatósággal.
Kacsó Sándor, az Aszisztencia 561 Kft. ügyvezetője szerint az is előfordulhat, hogy a járművet kitiltják az adott országból vagy lefoglalják 30, 90 napra.
A CMR fuvarlevél szabályos kitöltése a sofőr felelőssége. – Ha nincs hivatalosan kitöltve minden pontja, feketemunkának minősíthetik a fuvart. A hatóságok a hiányos okmányok láttán azt valószínűsítik, hogy azzal csalást, visszaélést követnek el – hangsúlyozza a szakember.
Hiányos CMR esetén mindig a sofőrt büntetik. Akkor is, ha a feladóra vonatkozó adatok nincsenek beírva. Addig ugyanis a sofőr nem mehet el a felrakóról, amíg nem bélyegezték le a CMR-t vagy nem írták rá, hol vette át az árut. Csak olyan okmányt vihet magával, ami ki van töltve. Ha nem ad a feladó cég CMR-t, akkor a sofőrnek kell kiállítani egyet. Ez lehet a saját fuvarlevele is, csak arra kell figyelni, hogy mindazt tartalmazza, amit az uniós szabályok előírnak.
Milyen adatokat kell kötelezően beírni a CMR-fuvarlevélbe?
– a fuvarlevél kiállításának helye és időpontja;
– a feladó neve és címe;
– a fuvarozó neve és címe;
– az áru átvételének helye és időpontja valamint a kiszolgáltatásra kijelölt hely;
– a címzett neve és címe;
– az áru neve és a csomagolás fajtája;
– az árudarabok száma, jele és sorszáma;
– az áru bruttó súlya, tömege vagy más mennyiségi meghatározása;
– a fuvarozással kapcsolatos költségek (fuvardíj, mellékdíjak, vámok);
– vám- és egyéb hatósági kezeléshez szükséges utasítások;
– nyilatkozat arról, hogy a fuvarozás az Egyezmény a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződés rendelkezései alá esik;
– a járművezető a rakodásnál jelen volt-e. (Ezt érdemes beírni, mert ha rakodás közben megsérül az áru, a céget és a sofőrt így nem lehet felelősségre vonni.)
Az árutól függően kötelező adat lehet még:
– az átrakás tilalma;
– a feladó által vállalt költségek;
– az utánvét összege;
– az áru bevallott értéke és a kiszolgáltatáshoz fűződő különleges érdek (pl. hogy késés esetén mennyit kell fizetni);
– a feladó rendelkezése a fuvarozó számára az áru biztosítása tekintetében;
– a megegyezés szerinti határidő, amelyen belül a fuvarozást végre kell hajtani;
– a fuvarozónak átadott okmányok jegyzéke.
Szilágyi Katalin