2021 júliusától Lengyelországban át kell állni az új útdíjfizetési rendszerre, az eTOLL-ra. A korábbi viaTOLL szerződéseket meg kell szüntetni, és szeptember végéig le kell adni az OBU-kat. A fel nem használt befizetéseket visszautalják.
Az új útdíjfizetési rendszer miatt meg kell szüntetnünk a régi viaTOLL szerződésünket. Ezt megtehetjük a bit.ly/lengyelut22 linken található nyomtatvány kitöltésével. A nyomtatványhoz mellékelni kell egy fotót az OBU-ról is. Úgy készítsük a fotót, hogy látszódjon rajta az OBU azonosító száma (ez a hátoldalán van)!
A nyomtatvány „Bank Details” részében meg kell adnunk a számlaszámunkat. Erre azért van szükség, hogy az előrefizetéses szerződések fel nem használt egyenlegét, valamint az OBU-ért fizetett kauciót a viaTOLL vissza tudja utalni. A régi szerződésünket 2022. szeptember 30-ig szüntethetjük meg, eddig kérhetjük vissza a pénzünket. Az aláírt nyomtatványt a fényképpel együtt elküldhetjük:
– e-mailen: info@viatoll.pl
– postán: Skrytka Poczowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań,
– leadhatjuk személyesen a viaTOLL ügyfélszolgálati pontjain. Ezek listáját megtaláljuk a bit.ly/lengyelut23 oldalon (az oldal alján a pdf vagy xls linkre kattintsunk).
Akinek van már eTOLL szerződése, az az eTOLL ügyfélszolgálati pontjain is leadhatja a nyomtatványt (bit.ly/LENGYELUT2).
A szerződés megszüntetése után a régi OBU-t vissza kell szolgáltatnunk. Ezt 2021. szeptember 30-ig tehetjük meg. A készüléket leadhatjuk a viaTOLL ügyfélszolgálati pontjain vagy elküldhetjük postán a következő címre:
viaTOLL Centrum Obsługi Klienta,
Skrytka Pocztowa 528, Poznań 9
60- 967 Poznań
Poland.
A viaToll azt kéri, hogy az OBU-t bélelt papírdobozban vagy fémdobozban küldjük, nehogy megsérüljön. Ha postán küldjük vissza az eszközt, akkor egy plusz nyomtatványt is ki kell töltenünk, ezt az oldalon találják.
A szerződések megszüntetésével és az OBU leadással kapcsolatban tájékoztatást kérhetünk a kontakt@etoll.gov.pl címen is.
Áttérés az e-TOLL-ra
Az e-TOLL elektronikus útdíjszedési rendszerbe a 9 fősnél nagyobb buszoknak kell regisztrálni, az S, G és GP jelzésű fizetős utak használatához.
Három módon regisztrálhatjuk a vállalkozásunkat:
– online, az etoll.gov.pl oldalon,
– személyesen, az ügyfélszolgálati pontokon (bit.ly/LENGYELUT2) és
– flottakártya-szolgáltatón keresztül.
Regisztrációkor meg kell adnunk, hogy előre feltöltős vagy utólagos fizetést választunk. Ez utóbbi esetben szükség lesz új garanciára is (banki, flottakártya-szolgáltatói vagy készpénzben, átutalással megfizetett). A garanciáról bit.ly/lengyelut24 oldalon találunk részletes információt.
Vállalkozásunknak elég csak egyszer regisztrálni, utána már tetszőleges számú járművet hozzáadhatunk a számlánkhoz.
A regisztrációhoz szükség lesz:
– egyéni vállalkozónál: a vállalkozói státuszt igazoló iratra és a tulajdonos útlevelére vagy személyi igazolványára
– cég esetén: a cégkivonatra,
– ha nem a tulajdonos jár el, akkor kell egy meghatalmazás,
– kell a cég képviselőjének vagy a meghatalmazott személyi igazolványa, vagy útlevele,
– a jármű forgalmija,
– az Euro besorolás igazolása (ha nem tartalmazza a forgalmi),
– lízingelt jármű esetén a lízing szerződés
– telefonszám
– e-mail cím (szükséges az online regisztrációhoz).
A regisztráció után ki kell választanunk, hogy milyen eszközt szeretnénk használni az útdíj fizetésre:
– az e-TOLL alkalmazást: előnye, hogy ingyen és gyorsan telepíthető a sofőr mobiljára. Az alkalmazás letölthető lesz a Google Playből és az AppStore-ból. Információk az alkalmazásról: bit.ly/lengyelut25.
– OBU-t: az ügyfélszolgálati pontokon szerezhetjük be (bit.ly/lengyelut5) vagy
– saját helymeghatározó rendszert (pl.: GPS).
A NiT Hungary tájékoztatása szerint 2021. szeptember végéig a viaTOLL és az eTOLL rendszer párhuzamosan fog működni. Ez azt jelenti, hogy szeptember 30-ig még közlekedhetünk a régi OBU-val.
Máthé Anna