A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Hol máshol robban le nyergesünk, mint egy súlykorlátos útszakaszon. El kéne vontatni  a szerelőhöz. Hogyan tudjuk ezt megtenni?

A KRESZ-ben előírt súlykorlátozás nagyon szigorú szabály. Ha valahol kint van a súlykorlátozó tábla, az azt jelenti, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb össztömegű járművel, járműszerelvénnyel közlekedni tilos. (A korlátozás a megengedett legnagyobb össztömegre vonatkozik.)

Ha például kint van a 20 tonnás súlykorlát tábla, akkor elvileg még a 26 tonnás tűzoltóautó sem hajthat be. Annál is inkább, mert a súlykorlátozás táblát műszaki okokból is kitehetik. Például azért, mert az útszakaszon van egy híd, ami nem bír el nagyobb súlyt.

Vontatni lehet, ha beleférünk a súlykorlátba

Nem kell kétségbe esnünk, van megoldás, ha súlykorlátos úton robban le a teherautó. Ugyanis, ha a lerobbant járművet vontatjuk, akkor a vontató és a vontatott gépjármű össz­tömege nem adódik össze. Külön-külön kell megfelelniük a súlykorlátnak. Ez a szabály érvényes akkor is, ha a vontatás csörlővel, vagy emelő-vontatóval történik (amikor az első két kerék a levegőben van.)

Például lerobban az úton a nyerges. Az úton 20 tonnás súlykorlát van. Minden különösebb engedély nélkül elvontathatjuk a traktort egy 20 tonnánál kisebb teherautóval.

Túlsúlynál útvonal engedély kell

Mása helyzet, ha a lerobbant járművet platón kell elszállítani. Ekkor már összeadódik a szállító és a szállított jármű össztömege. Könnyen előfordulhat, hogy a két jármű össz­tömege meghaladja a súlykorlátozásban megadott tömeget. Ekkor már túlsúlyosnak számítunk, ezért útvonalengedélyt kell kérni a Magyar Közúttól. Az útvonalengedély felmentést ad a táblával elrendelt „Súlykorlátozás” és „Tengelyterhelés-korlátozás” alól, így nem büntetnek meg emiatt.

Az útvonalengedély lehet:

– eseti (4 napra szól), kijelölt útvonalra szól

– határozott idejű (napi, heti, havi, negyedéves, féléves, éves), kérhető kijelölt útvonalra vagy közúthálózatra.

Kisebb mértékű túlsúlynál (túlméretnél) egyszerűsített közútkezelői hozzájárulást lehet kérni. Ez akkor kérhető, ha a súlykorláthoz képest az eltérés mértéke:

– össztömegnél maximum 20%

– tengelyterhelésnél legfeljebb 5%, tengelycsoport terhelésnél 30%,

– magasság: 10%

– szélesség: 20%

– hosszúság: maximum 20%.

Egyszerűsített eljárásban a kérelem beadásakor a Magyar Közút azonnal megadja az útvonalengedélyt. A kérelmet az interneten is be lehet adni. Az eljárás költsége

–  6 000 forint, ha az engedélyt elektronikus úton kérjük,

– 10 000 forint, ha ügyintéző személyes közreműködésével történik.

Ha a fentieknél nagyobb az eltérés, akkor egyedi eljárásban kell útvonalengedélyt kérni. Az egyedi elbírálás hosszabb, kiadásának határideje 5-15 nap. Az eljárási díj 12-30 ezer forint.

40 tonna alatt nem kell túlsúlydíjat fizetni

Az egyszerűsített eljárásban 40 tonna alatt elvileg nem kell túlsúlydíjat fizetni (akkor sem, ha például egy kéttengelyes jármű nehezebb, mint 20 tonna). De ez a kedvezmény nem érvényes a súlykorlát táblánál. Itt 40 tonna alatt is díjat kell fizetni az útvonal engedélyért, ha mondjuk 20 tonnás korlátozás van.

Az autómentőre vonatkozó szabályok

Az autómentőnek alapvetően nem kell útvonalengedélyt kérnie túlsúlyos közlekedés esetében sem. Viszont a súlykorlátozás tábla rá is vonatkozik. Csak akkor mehet be, ha be tudja tartani a súlykorlátot, vagy ha van a súlykorlátos részre útvonalengedélye.

Az autómentőnek az alábbi feltételeknek kell megfelelnie:

– a jármű a 3,5 tonna össztömeget meghaladja,

– fel van szerelve daruval, emelővillával vagy hidroplatóval (mozgatható rakfelület, amire csörlővel fel lehet húzni a lerobbant járművet),

– a felépítményének kialakításánál fogva csak jármű mentésére alkalmas.

Király Viktória