Olvasónk beszállna a manapság igencsak pörgő webes üzletbe. Pestről kellene szállítania egy vidéki depóba, majd onnan kiszállítani a csomagokat címekre. Kérdése, hogy milyen fuvarokmányokat kell magával vinnie.
Olvasónk feladata két részből áll. Először a webshop budapesti központi raktárából szállítja le az árut a Csongrád megyei elosztóközpontba. Itt az áru nem cserél gazdát, csak megy a megbízó egyik raktárából a másikba.
Erre a fuvarra lesz egy
– fuvarlevele, valamint
– kap egy szállítólevelet a megbízótól.
A fuvarlevél
Magyarországon minden üzletszerűen áruszállítást végző jármű csak fuvarlevéllel közlekedhet. Ez vonatkozik a furgonokra, vagyis a 3,5 tonna alatti kisteherautókra is.
Csak akkor nem kell 3,5 tonna alatt fuvarlevél, ha
– üresen fut az autó,
– vagy sajátszámlás szállítást végzünk (a tulajdonos a saját áruját szállítja, pl. egy pék, vagy egy hentes).
Viszont ebben az esetben meg célszerű menetlevelet vezetni.
A fuvarlevelet a jármű üzembentartója vagy a sofőr állítja ki. Ez a dokumentum igazolja, hogy létrejött a szerződés, a megbízó átadta az árut, mi pedig átvettük, és később kézbesítettük. Az út során a sofőr köteles vezetni.
Tartalmaznia kell a
– az árutovábbítás jellegét (pl. fuvarozás)
– a feladó és a fuvarozó nevét címét,
– jármű rendszámát, a sofőr nevét,
– az áru átvételének a helyét és időpontját,
– az árura vonatkozó adatokat (megnevezés, mennyiség csomagolás, súly darabszám, szállítólevél száma, egyéb okmányok),
– a jármű indulásának, érkezésének helyét, idejét, a kilométeróra állását, az útvonalat, tervezett megállásokat, le-, felrakodást)
– az áru átvételének idejét, helyét.
Ne lepődjünk meg, ha hazai szállítási feladat esetén esetleg nem „magyar” hanem ún. CMR-fuvarlevelet kapnánk a megbízótól. Bár ez csak a nemzetközi szállításoknál kötelező, de sok esetben a hazai szállítások esetén is ilyet állít ki a megbízó.
A fuvarlevél egy ún. szigorú számadású dokumentum. Olyan, mint egy számla, vagyis minden lapját, még a rontottakat is meg kell őrizni, el kell tudni vele számolni. A fuvarlevél kell az áfa visszaigényléshez, a költségek elszámolásához és a számlázáshoz is.
Három példányban készül. Egy marad a megbízónál, egy nálunk, és egyet kell majd adni a címzettnek is. Ennek a kézbesítésével zárul a fuvarozó feladata.
A papíralapú fuvarleveleket sok helyen már felváltotta az e-fuvarlevél, amit okostelefonos alkalmazással lehet hitelesíteni, lehívni és archiválni, megkönnyítve ezzel az adminisztrációt.
Szállítólevél
Ha egy árut egyik helyről a másikra szállítanak, arról legtöbbször szállítólevelet állítanak ki. A szállítólevelet a megbízó állítja ki, és a címzett ezen igazolja az átvételt, majd ennek alapján állítják ki neki a számlát. Mi fuvarozóként a szállítólevéllel igazoljuk az áru eredetét, illetve ezen vannak felsorolva annak jellemző adatai is.
Olvasónk esetében a vidéki depóra szállításhoz nem kell más. Számlára, rakományjegyzékre nem lesz szüksége, hiszen egy megbízótól szállít annak egyik raktárából a másikba.
A kiszállítás
Másodjára a csongrádi depóból teríti a megrendelt csomagokat a környéken, gyakorlatilag futárként. Megbízása erre a feladatra a webes cégtől van, a webes cég van kapcsolatban a megrendelő magánszemélyekkel is. Így a fuvarozó ilyenkor csak ún. közvetítői segédként szerepel (Ptk. 6:129. § -a szerinti technikai teljesítési segéd). Átveszi a webes cég megbízásából a kiszállítással megnövelt termék árát, ha azt nem fizették volna ki előre.
Vagyis itt lesz
– egy fuvarlevele egyenként meghatározva az egyes lerakodási pontokkal (címekkel),
– egy- egy szállítólevele minden csomaghoz, valamint
– egy részletes cím szerinti rakományjegyzéke is. Ez egy tételes összesítő a raktérbe helyezett árukról. Különösen akkor van jelentősége, ha több megbízó áruja van az autóban, vagy egy megbízótól többféle.
Őri András