Webes kiszállítások: Milyen fuvarokmányok kellenek?

Olvasónk beszállna a manapság igencsak pörgő webes üzletbe. Pestről kellene szállítania egy vidéki depóba, majd onnan kiszállítani a csomagokat címekre. Kérdése, hogy milyen fuvarokmányokat kell magával vinnie.

Olvasónk feladata két részből áll. Először a webshop budapesti központi raktárából szállítja le az árut a Csongrád megyei elosztóközpontba. Itt az áru nem cserél gazdát, csak megy a megbízó egyik raktárából a másikba.

Erre a fuvarra lesz egy

– fuvarlevele, valamint

– kap egy szállítólevelet a megbízótól.

A fuvarlevél

Magyarországon minden üzletszerűen áruszállítást végző jármű csak fuvarlevéllel közlekedhet. Ez vonatkozik a furgonokra, vagyis a 3,5 tonna alatti kisteherautókra is.

Csak akkor nem kell 3,5 tonna alatt fuvarlevél, ha

– üresen fut az autó,

– vagy sajátszámlás szállítást végzünk (a tulajdonos a saját áruját szállítja, pl. egy pék, vagy egy hentes).

Viszont ebben az esetben meg célszerű menetlevelet vezetni.

A fuvarlevelet a jármű üzembentartója vagy a sofőr állítja ki. Ez a dokumentum igazolja, hogy létrejött a szerződés, a megbízó átadta az árut, mi pedig átvettük, és később kézbesítettük. Az út során a sofőr köteles vezetni.

Tartalmaznia kell a

– az árutovábbítás jellegét (pl. fuvarozás)

– a feladó és a fuvarozó nevét címét,

– jármű rendszámát, a sofőr nevét,

– az áru átvételének a helyét és időpontját,

– az árura vonatkozó adatokat (megnevezés, mennyiség csomagolás, súly darabszám, szállítólevél száma, egyéb okmányok),

– a jármű indulásának, érkezésének helyét, idejét, a kilométeróra állását, az útvonalat, tervezett megállásokat, le-, felrakodást)

– az áru átvételének idejét, helyét.

Ne lepődjünk meg, ha hazai szállítási feladat esetén esetleg nem „magyar” hanem ún. CMR-fuvarlevelet kapnánk a megbízótól. Bár ez csak a nemzetközi szállításoknál kötelező, de sok esetben a hazai szállítások esetén is ilyet állít ki a megbízó.

A fuvarlevél egy ún. szigorú számadású dokumentum. Olyan, mint egy számla, vagyis minden lapját, még a rontottakat is meg kell őrizni, el kell tudni vele számolni. A fuvarlevél kell az áfa visszaigényléshez, a költségek elszámolásához és a számlázáshoz is.

Három példányban készül. Egy marad a megbízónál, egy nálunk, és egyet kell majd adni a címzettnek is. Ennek a kézbesítésével zárul a fuvarozó feladata.

A papíralapú fuvarleveleket sok helyen már felváltotta az e-fuvarlevél, amit okostelefonos alkalmazással lehet hitelesíteni, lehívni és archiválni, megkönnyítve ezzel az adminisztrációt.

Szállítólevél

Ha egy árut egyik helyről a másikra szállítanak, arról legtöbbször szállítólevelet állítanak ki. A szállítólevelet a megbízó állítja ki, és a címzett ezen igazolja az átvételt, majd ennek alapján állítják ki neki a számlát. Mi fuvarozóként a szállítólevéllel igazoljuk az áru eredetét, illetve ezen vannak felsorolva annak jellemző adatai is.

Olvasónk esetében a vidéki depóra szállításhoz nem kell más. Számlára, rakományjegyzékre nem lesz szüksége, hiszen egy megbízótól szállít annak egyik raktárából a másikba.

A kiszállítás

Másodjára a csongrádi depóból teríti a megrendelt csomagokat a környéken, gyakorlatilag futárként. Megbízása erre a feladatra a webes cégtől van, a webes cég van kapcsolatban a megrendelő magánszemélyekkel is. Így a fuvarozó ilyenkor csak ún. közvetítői segédként szerepel (Ptk. 6:129. § -a szerinti technikai teljesítési segéd). Átveszi a webes cég megbízásából a kiszállítással megnövelt termék árát, ha azt nem fizették volna ki előre.

Vagyis itt lesz

– egy fuvarlevele egyenként meghatározva az egyes lerakodási pontokkal (címekkel),

– egy- egy szállítólevele minden csomaghoz, valamint

– egy részletes cím szerinti rakományjegyzéke is. Ez egy tételes összesítő a raktérbe helyezett árukról. Különösen akkor van jelentősége, ha több megbízó áruja van az autóban, vagy egy megbízótól többféle.

Őri András

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu