A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Megjelentette a Magyar Biztosítók Szövetsége a 2021-es fedezetlenségi díjakat. Ezt azoknak kell fizetni, akiknek egy időre nincs érvényes biztosításuk az autójukra, például mert a megvásárlása után nem kötötték meg időben az új kötelezőt. A MABISZ szerint több tízezer autó fut kötelező biztosítás nélkül az utakon.

Egy személyautó, busz, teherautó csak érvényes kötelező biztosítással vehet részt a forgalomban. Minden egyes napra, amit az autó hivatalosan forgalomban tölt, rendelkeznie kell kötelezővel. Nem lehetnek lyukak a történetben – ha néhány nap hiányzik a régi és az új kötelező között, utólag azokra is ki kell fizetni az előírt tarifát.

Azokra a napokra, amikor nincs az autón kötelező biztosítás, fedezetlenségi díjat számolnak fel a biztosítók. Ezt napokra kell fizetni. Nem kis összeg ez, egy biztosítás nélkül töltött kéthetes időszakra már többet kell fizetni, mint amennyi az autó negyedéves kötelezője lenne.

Az új biztosítás megkötésekor vasalják be

A fedezetlenségi díjat akkor hajtják be az üzembentartón, amikor az új biztosítását megköti. Ha egy új biztosítóhoz fordulunk, az ellenőrizni fogja, hogy a járműre melyik napon szűnt meg az előző szerződés. Attól a naptól kezdve az új szerződés napjáig felszámítják a fedezetlenségi díjat.

A tulajdonosok sokszor nem is szándékosan akarnak kibújni a biztosítási kötelezettség alól, csak véletlenül elfelejtik megkötni az új kötelezőt. Erre legtöbbször két okból kerül sor:

– nem fizetik a biztosítás díját, és így nemfizetés miatt 60 nap után megszűnik a szerződés, vagy

– új autót vesznek és az átíráskor nem kötik meg időben a biztosítást.

Fontos tudni azt is, hogy ha azért szűnt meg a szerződésünk, mert nem fizettük a díjat, akkor nem is szerződhetünk mással, csak a régi biztosítónkkal, aminek tartozunk. Ki kell fizetni tehát a fedezetlenségi díjat, s újra csak ugyanazzal a társasággal köthetünk szerződést – többszörös áron. Nem más ez, mint egy kiskapu bezárása: ezzel teszik lehetetlenné, hogy egy kedvezőbb ajánlat miatt egyszerűen ne fizessük tovább a biztosítást, majd a szerződés felmondása után átmenjünk egy olcsóbb társasághoz. Erre tehát nincs lehetőség.

A másik tipikus autós, aki új autó vásárlása esetén megfeledkezik a biztosítás megkötéséről. Erre sincs haladék, az adásvételi szerződés napjától rendelkezni kell új biztosítással a járműre. Ha ráérősen, csak később kötjük meg a szerződést, akkor a hiányzó napokra a biztosító szintén fedezetlenségi díjat fog felszámítani.

5-6 százalékkal emeltek

A fedezetlenségi díjat a biztosítók szövetsége, a MABISZ határozza meg évente. A díjak naptári évre szólnak, így akinek a fizetési kötelezettsége átcsúszik egyik évről a másikra, annak kétféle tarifa szerint számolnak. A 2020-as díjakat 2019 nyarán hirdették ki. Akkor az új lista jókora emelést jelentett, a díjakat több mint 30 százalékkal növelték. A mostani emelés ennél sokkal kisebb, átlagosan 5-6 százalék körüli.

A fedezetlenségi díjak naponta a legfontosabb kategóriákban 2021-ben a következők (összehasonlítva az előző évivel):

2020 2021
Személygépkocsi
0-37 kW 510 560
38-50 kW 610 650
51-70 kW 680 720
71-100 kW 800 850
101-180 kW 1060 1110
181- kW 1140 1210
Autóbusz
10-19 férőhely 820 840
20-42 férőhely 2040 2100
43-79 férőhely 2280 2510
80+ férőhely 4780 5210
Tehergépkocsi, vontató, pótkocsi
Tehergépkocsi 0-3,5 t 820 870
Tehergépkocsi 3,5-12 t 1570 1710
Tehergépkocsi 12+ t 3940 4260
Vontató 4080 4320
Pótkocsi 10 t össztömeg fölött 1370 1370

Forrás: mabisz.hu/fedezetlensegi-dijak-2021/

Nagy Csaba