A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Néhány járművezető talán még abban a hitben ül a volán mögé, hogy a külföldön elkövetett szabálysértéseknek nem lesz következménye, úgysem találják meg itthon a hatóságok. Felejtsük el ezt! A közlekedési bírságok behajtásához az egyes tagállamok már évek óta megosztják egymással a tulajdonosok és üzembentartók adatait. Októbertől pedig a ki nem fizetett útdíjak behajtásához már adatot sem kell kérniük a rendőrségtől, mert közvetlenül férnek hozzá a magyar járműnyilvántartáshoz.

A külföldön kirótt közlekedési és más bírságok behajtásában eddig sem volt sok kecmec. Arra már 2015 óta van lehetőség, hogy szabálysértés esetén az egyik állam hatósága kikérje az üzembentartóra vonatkozó adatokat a másik tagállam hatóságától. Ez az információ-megosztás nyolc típusú szabályszegés esetén működött:

  • gyorshajtás
  • biztonsági öv vagy bukósisak használatának mellőzése
  • piros lámpa figyelmen kívül hagyása
  • ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés
  • tiltott sáv használata
  • mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz szabálytalan használata vezetés közben.

A díjfizetés nélküli autópálya-használat vagy a parkolási bírságok például nem jelentek meg ebben a rendszerben, és a teherautós útdíjak behajtása sem működött ez alapján. Így például a magyar hatóságok sem tudtak mit kezdeni a díjat nem fizető külföldi teherautókkal, ha nem tudták őket még a határ előtt megállítani.  

A rendszer úgy működött, hogy a külföldi hatóság a rendszám alapján kikérte a magyaroktól az adatot, majd ez alapján közvetlenül értesítette az érintett tulajdonost a büntetésről. A bírság tehát külföldről jött közvetlenül. Nem is kevés: a járvány előtti utolsó teljes évben, 2019-ben például 1954 esetben fordult valamelyik EU-tagállam a magyar rendőrséghez adatok kiadásáért. A rendőrség nem csak az adatok átadásával nyújtott segítséget. Ha a megbírságolt személy nem fizette be önként a büntetését, akkor a külföldi hatóság átadta az ügyet a magyar rendőrségnek végrehajtásra, és a magyar hatóságok szedték be az elmaradt pénzt. Csak a 70 euró fölötti bírságok kerülhettek át ilyen módon a hazai hatóságokhoz, így is majdnem 10 millió forint behajtásában nyújtott segítséget 2019-ben a magyar rendőrség. 

Október 19-től közvetlenül lekérhetik az adatokat 

Ez a hatóságok közötti együttműködés most új szintre lépett. Egy nyári törvénymódosítás tartalmazott egy egészen rövid kis kiegészítést a közúti közlekedési nyilvántartással kapcsolatban. Egy új fejezet került a törvénybe „Automatizált keresés“ címmel. Ez teszi lehetővé, hogy az útdíjak is behajthatók legyenek más tagállamokban is. Miről van itt szó?

Még 2019-ben lépett hatályba egy új uniós irányelv, ami az elektronikus útdíj rendszerek átjárhatóságáról és az útdíj fizetés elmulasztásával kapcsolatos információk megosztásáról szól. Ennek értelmében most, 2021. október 19-től biztosítani kell, hogy a külföldi, útdíjfizetést ellenőrző hatóságok hozzáférhessenek a magyar járműnyilvántartás adataihoz. Ugyanígy a magyar hatóságok is lekérdezhetik más államok járműnyilvántartásainak az adatait. Ez az úgynevezett EUCARIS rendszer.

Itt már nincs szó arról, hogy az egyik állam hatósága a másiktól kérjen segítséget. Az egyes tagállamok szervezetei közvetlenül férnek hozzá a másik adatbázisához. A külföldi hatóság azonosítja a magyar rendszámot, s máris be tud lépni a magyar járműnyilvántartásba és lekéri a rendszámhoz tartozó adatokat. Hamarabb meg fog érkezni a bírságról szóló értesítő, minthogy a kamion hazaérkezzen a külföldi túráról. 

Ugyanez persze fordítva is érvényes: ez az eszköz adja meg a lehetőségét annak is, hogy a külföldi kamionok tulajdonosain bevasalják az elmaradt magyar útdíjakat. Így már nem csak akkor büntethetik meg a díjfizetést elmulasztó külföldi sofőrt, ha sikerül még az országból való kilépés előtt feltartóztatni. A magyar hatóság is hozzáférhet a külföldi adatokhoz, s közvetlenül tudja megbírságolni az országot elhagyó idegen járművet is. 

Forrás: 2021. évi LIX tv. 31.§

Nagy Csaba