A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Informatikai megoldások, amik megkönnyíthetik az életünk

Ma már számos informatikai megoldás segíti a fuvarozást. Az egyik újdonság a tabletes navigáció, ami egyszerre teszi könnyebbé a fuvarszervezők, diszpécserek és sofőrök munkáját. De elérhető már olyan rakománytervező alkalmazás is, ami megmutatja az áru legjobb elrendezését, és a tengelyterhelést is kiszámolja.

Egy fuvarozó cég számára ma már nélkülözhetetlenek a különböző informatikai megoldások. A fejlesztők pedig igyekeznek minden területre megoldást nyújtani.

Az útnyilvántartást segítő programokkal nyomon követhetjük a flotta fogyasztását, jobban ki tudjuk kalkulálni költségeinket, képet kaphatunk a járművek munkaidejéről és kihasználtságáról. Vannak járattervező programok, amik segítenek a szállítási feladatok ütemezésében. A fuvarnyilvántartó és számlázó szoftverekkel egyszerűbbé tehető a fuvarszervezés, az elszámolások, a számlázás és az adminisztráció.

Az újdonságok közül kiemelkedő az iData legújabb tabletre készült fejlesztése. A NaviTrack rendszer elsősorban a fuvarszervezőknek, diszpécsereknek nyújt segítséget, de támogatja a járművezetők munkáját is.

Maga a tablet egy ütésálló, hőálló eszköz. Van külön hővédő hátlapja is, hogy megvédjük a szélvédőn keresztül érkező napsütéstől. A tablet saját SIM kártyával rendelkezik, így teljesen független a járműtől. A sofőr ki tudja vinni a fülkéből, le tudja például fotózni vele az árukat.

A  tabletes megoldás négy feladatot tud ellátni:

1. Útvonaltervezés, útvonal kiküldés

A programmal pontosan megtervezhető a jármű útja. Emelett kiadja a várható útdíjakat, az üzemanyag-költséget, kiszámolja a menetidőt. Miután rögzítettük a járművek adatait, a későbbiekben már csak ki kell választani a listából a teherautót.

A tervezett útvonal módosítása is egyszerű, csak néhány kattintás. Az útvonalakat elmenthetjük, visszanézhetjük, a következő fuvarfeladatnál pedig felhasználhatók. Be lehet állítani azt is, hogy a térképen látszódjanak a súlymérő kapuk, autómosók, benzinkutak. Ki lehet zárni országokat is, ha valamiért nem akarunk arra közlekedni. Van benne letérés riasztás is. Ez azt jelenti, hogy ha a járművezető valamiért kénytelen elhagyni az útvonalat, akkor kérhetjük, hogy erről a diszpécser riasztást kapjon. Ezután felveheti a kapcsolatot a járművezetővel, és áttervezhetik az útvonalat úgy, hogy költség és idő szempontjából is megfelelő legyen. A program három havonta frissül, így a sofőr előtt mindig friss térkép lesz.

2. Üzenetküldés, chat funkció

A program segítségével folyamatosan kapcsolatot tarthatunk a sofőrrel. Kiküldhetjük neki a fuvarfeladatokat és egyéb tájékoztatásokat is. Az üzeneteket megjelölheti kedvencként is, aszerint, hogy a későbbiekben van-e még feladata vele. Az új üzenetet hang jelzi. Ha tudjuk, hogy a pihenőjét tölti a sofőr, akkor időzített üzenetet is küldhetünk neki.

3. Fotótár – fotó küldés

A sofőr a tablet segítségével fotózhat is. A készüléken működik egy program, ami automatikusan ellenőrzi a kép minőségét, hogy megfelelően olvasható-e a dokumentum, vagy újat kell készíteni. Ezzel felgyorsítható a számlázás is, ha partnerünk elfogadja a befotózott CMR dokumentumokat. De lefotózhatjuk a berakodott árut vagy készíthetünk képet egy baleseti helyszínről is.

4. Vezénylés

A fuvarfeladatokat a diszpécserek könnyen áttekinthetik, ezen a felületen mindannyian együtt tudnak dolgozni. Mindenki láthatja, hogy melyik diszpécser dolgozik éppen az adott fuvarfeladattal. A rendszer színnel jelzi, melyik fuvarfeladat teljesült, melyik van folyamatban, és melyik tervezett. Az is látszik, hogy hol van késés, vagy van-e időnyereségünk. Beállítható, hogy a beérkezett CMR dokumentumokat a diszpécserek lássák, így automatikusan továbbítani tudják ezeket a számlázás felé.  

Nem könnyű feladat sok, különböző méretű rakomány elhelyezését megtervezni. Különösen, ha papíron, számológép vagy Excel segítségével tesszük ezt. Amellett, hogy nehézkes a tervezés, sok idő is. Ezért a kis gyártó cégeknek,  nagyobb szállítmányozó vállalatoknak érdemes valamilyen rakománytervező programot használni. Ilyenkor elég csak megadni a rakományok és a rakodótér adatait, a program pedig megmutatja a legjobb elrendezést. A tervet ki is lehet nyomtatni, ami megkönnyíti a rámpán dolgozók munkáját.

Több rakományelhelyező alkalmazás is van. Konténerekhez és teherautókhoz az egyik legnépszerűbb az Easy Cargo 3D. A program segít abban, hogy a lehető leghatékonyabban használjuk ki a rendelkezésre álló területet. Segítségével a rakományt szétoszthatjuk 2- és 3 tengelyes teherautókra és pótkocsikra. Az alkalmazás több ezer különféle változatot dolgoz fel, végül kapunk egy háromdimenziós rakodási tervet. Az alkalmazás kiszámolja a tengelyterhelést is, így még a berakodás előtt kiderül, hogy az autó túlsúlyos-e vagy sem.

A program fizetős: az egy hónapos előfizetés 39 euróba kerül, az éves előfizetés pedig havonta 33 euró. 10 napig pedig ingyen kipróbálhatjuk. Magyarul is elérhető, és könnyen kezelhető, csak egy böngésző kell hozzá. Beírjuk a keresőbe, hogy easycargo3d.com, és már használhatjuk is.  

A másik népszerű megoldás a Goodloading. Ennek van egy ingyenes változata is, és ehhez is csak internet-hozzáférés kell. Segítségével gyorsan kiszámíthatjuk, hogy az adott rakomány befér-e a teherautóba, és kapunk egy csomag sorrendet is a rakodáshoz.

Útdíjfizetés digitális megoldással

Az útdíjfizetést az UTA One segítségével tehetjük egyszerűbbé. Így nem kell minden országban külön-külön fedélzeti egységet használnunk. Az UTA rendszerével utólag, egy számlán fizethetjük az útdíjakat Ausztriában, Lengyelországban (A4), Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában és Németországban. Az UTA-kártyát 40 európai országban, 55 ezer elfogadóhelyen használhatjuk üzemanyag-, szerviz-, út-, alagút- és híddíjak rendezésére.

Szilágyi Katalin